پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: مزاياي راه‌اندازي مسير ريلي افغانستان- قزاقستان و امكان اتصال آن به ايران
شنبه، 8 اردیبهشت 1403 - 20:42     کد خبر: 53378

پيام نفت:

شماري از آگاهان امور اقتصادي افغانستان مي گويند كه اين كشور مي تواند خط آهن قزاقستان را كه از طريق اين كشور به جنوب آسيا وصل مي شود، از طريق اسلام قلعه به خط آهن ايران وصل كند.

 

تين نيوز

شماري از آگاهان امور اقتصادي افغانستان مي گويند كه اين كشور مي تواند خط آهن قزاقستان را كه از طريق اين كشور به جنوب آسيا وصل مي شود، از طريق اسلام قلعه به خط آهن ايران وصل كند.

به گزارش تين نيوز به نقل از بازار، ملا عبدالغني برادر معاون اقتصادي دولت سرپرست افغانستان به تازگي با سريك ژومانگارين معاون نخست وزير قزاقستان درمورد احداث شبكه راه آهن از قزاقستان به پاكستان از طريق تركمنستان و افغانستان گفتگو كرد.

اكنون اين موضوع مطرح است كه ايجاد اين شبكه خط آهن چه اهميتي براي افغانستان و كشورهاي منطقه دارد؟ و افغانستان چه سودي از آن مي برد؟

شبير بشيري آگاه امور اقتصادي در اين ارتباط، گفت: افغانستان بدنبال گسترش تجارت دوجانبه با كشورهاي همسايه و منطقه و همچنين گسترش شبكه حمل و نقل و ترانزيت افغانستان به عنوان يك كشور محصور در خشكي با كشورهاي همسايه و منطقه است.

بشيري با بيان اينكه حكومت سرپرست افغانستان و بخش خصوصي افغانستان از ايجاد اين شبكه راه آهن استقبال مي كنند، اظهار داشت: با تطبيق اين شبكه خط آهن، افغانستان بر اساس موقعيت ژئوپليتيك كه در منطقه دارد مي تواند نقش استراتژيك را بازي كند و آسيايي مركزي را به آسيايي جنوبي وصل كند.

اين آگاه امور اقتصادي گفت: با ايجاد اين خط آهن، ترانزيت و حمل و نقل تجارتي ايجاد مي شود و افغانستان نقش پل ارتباطي ميان آسياي مركزي و آسيايي جنوبي را به خوبي ايفا مي كند.

بشيري خاطرنشان كرد: در صورت محقق شدن اين ايده تجارتي و حمل و نقلي، منافع اقتصادي زيادي عايد افغانستان و كشورهاي منطقه خواهد شد.

در همين حال، آذرخش حافظي آگاه امور اقتصادي گفت: افغانستان به عنوان يك كشور محصور در خشكي به انواع مختلف حمل و نقل زميني نياز دارد و ايجاد خط آهن قزاقستان از طريق افغانستان به جنوب آسيا نقش ترانزيتي افغانستان را ارتقا بخشيده و حمل و نقل را تسهيل مي كند.

حافظي افزود: ايجاد اين شبكه براي رونق اقتصادي و ارايه بهتر خدمات، بالا رفتن نقش ترانزيت افغانستان اثر مثبت دارد و درعين حال و براي همگرايي منطقه اي مفيد مي باشد.

اين آگاه امور اقتصادي افزود: ايجاد خط آهن قزاقستان از طريق افغانستان به جنوب آسيا، سبب گسترش مناسبات تجارتي، صنعتي و خدماتي ميان آسيايي مركزي و آسيايي جنوبي و ساير كشورهاي منطقه مي شود.

وي تصريح كرد: ما با جمهوري اسلامي ايران خط آهن از طريق اسلام قلعه را داريم و مي توانيم خط آهن قزاقستان را كه خاك افغانستان را به جنوب آسيايي وصل مي كند، به جمهوري اسلامي ايران هم وصل كرده و اين پروژه بزرگ اقتصادي را محقق كنيم.

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها