پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: خبرگزاري تسنيم: تصميم به تعطيلي پنجشنبه يعني تنها كشوري در جهان خواهيم شد كه اين روز را تعطيل كرده / احتمالاً اين موضوع، مراودات مالي و اقتصادي ايران با دنيا را با مشكلاتي مواجه خواهد كرد
شنبه، 8 اردیبهشت 1403 - 20:50     کد خبر: 53386

پيام نفت:
تسنيم نوشت: اگر در ايران تصميم به تعطيلي پنجشنبه گرفته شود، تنها كشوري در جهان خواهيم بود كه اين روز را تعطيل كرده است و احتمالاً اين موضوع، مراودات مالي و اقتصادي ايران با دنيا را با مشكلاتي مواجه خواهد كرد چرا كه تنها 3 روز در هفته فرصت باقي مي‌ماند.
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنيم نوشت: افزايش تعداد تعطيلات آخر هفته اگرچه مورد اتفاق دولت و مجلس قرار دارد، اما حالا رايزني‌ها و اختلاف نظر‌ها بر سر تعيين روز آن است كه در كنار جمعه، پنجشنبه تعطيل باشد يا شنبه؟

«دومين روز تعطيل آخر هفته، كداميك باشد؟ شنبه يا پنجشنبه؟» اين روز‌ها موضوع تعطيلي دو روز آخر هفته و اينكه كدام روز در كنار جمعه تعطيل شود، بحث داغ بين مجلس و دولت شده و آخرين اظهار نظر درباره تعطيلات هفته را تا اينجاي كار محمد حسيني معاون پارلماني رئيس جمهور داشته است.

 

تعطيلات پايان هفته پس از پاسخ نامه اتاق تعيين‌تكليف مي‌شود

موضوع از اين قرار است كه دولت سيزدهم لايحه‌اي را به منظور «افزايش تعداد تعطيلات روز‌هاي هفته» در ۷ آذر ۱۴۰۲ به مجلس ارسال كردتا نمايندگان مجلس درباره آن تصميم بگيرند.

پس از تصويب كليات اين لايحهدر صحن مجلس، لايحه مذكور به كميسيون اجتماعي ارجاع داده شد تا اعضاي اين كميسيون تصميم بگيرند كه چه روزي در كنار جمعه‌ها به عنوان تعطيلات هفتگي وارد تقويم كشور شود.

كميسيون اجتماعي مجلس: پنجشنبه‌ها تعطيل شود

در حاليكه اغلب نمايندگان مجلس، «روز شنبه» را براي تعطيلات آخر هفته مناسب‌تر مي‌دانستند، كميسيون اجتماعي «روز پنجشنبه» را مصوب كرد، اما بعد از بازخورد‌هاي بيروني، مجلس تصميم براي انتخاب روز تعطيل را به دولت واگذار كرد و همين موضوع، انتقاد معاون پارلماني دولت از مجلس شد.

دولت: پنجشنبه‌ها تعطيل شود

محمد حسيني با بيان اينكه دولت با تعطيلي پنجشنبه‌ها موافق است، از مجلس بابت واگذار كردن تعيين روز تعطيل به دولت انتقاد كرد و گفت: انتظار اين است كه نمايندگان مجلس بر روي نظرات خود باقي بمانند.

در همين باره، علي بابايي كارنامي عضو كميسيون اجتماعي مجلس گفته است كه، چون دولت در لايحه خودش هيچ اشاره‌اي به روز خاصي نكرده، پس در حقيقت انتخاب تعطيل شدن يك روز (به غير از جمعه) را مجلس به دولت واگذار كرده است.

وزارت خارجه: شنبه‌ها تعطيل شود

با اين حال، به نظر مي‌رسد در خود دولت نيز اتفاق نظري در اين باره وجود ندارد. روز گذشته خبري مبني بر موافقت وزارت امور خارجه با تعطيلي شنبه‌ها در رسانه‌ها منتشر شد و اين وزارتخانه تأكيد داشت كه «در راستاي حمايت از فعالان اقتصادي بخش‌خصوصي» با تعطيلي شنبه به جاي پنجشنبه موافق است و در واقع «با هدف بهبود شرايط اقتصادي كشور» تعطيلي شنبه را به دولت پيشنهاد داده است.

بهادري جهرمي: كارشناسان نظر بدهند

همچنين علي بهادري جهرمي سخنگوي دولت طي سخناني گفته بود كه پيشنهاد دولت اين است كه ضمن افزايش تعطيلات هفته به دو روز، انتخاب اين روز‌ها در اختيار نظرات كارشناسي بخش‌هاي مختلف قرار گيرد.

اين در حالي است كه طبق گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس، متوسط تعطيلات آخر هفته و تعطيلات مناسبتي در اكثر كشور‌هاي جهان بين ۱۱۰ تا ۱۲۹ روز است.

در كشور ما (با احتساب ۲۶ روز تعطيل رسمي و ۵۲ روز تعطيل روز جمعه) تعداد تعطيلات سالانه ۱۰۴ روز استكه نسبت به متوسط جهاني پايين‌تر است؛ بنابراين اگر تعداد تعطيلات آخر هفته در ايران ۲ روز باشد، ميزان تعطيلات سالانه، ۱۲۵ روز مي‌شود كه با متوسط جهاني هم همخواني دارد.

بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد كه ميزان بهره وري كشور‌ها با ساعت كار آن‌ها نسبت معكوس دارد. به طوري كه افزايش تعطيلات مي‌تواند در برخي موارد از هزينه‌هاي اضافي بكاهد و در بسياري از موارد نيز، با افزايش بهره‌وري نيروي كار در ساير روز‌هاي هفته، ميزان كارايي روز‌هاي ديگر را بالا ببرد.

كشور‌ها چه روز‌هايي تعطيل هستند؟

در برخي كشور‌ها نظير ايران، جيبوتي، نپال، مكزيك، كلمبيا، هندوستان و فيليپين، تنها يك روز در آخر هفته (يا جمعه يا شنبه يا يكشنبه) تعطيل است.

تعطيلي روز‌هاي پنجشنبه و جمعه هم در گذشته در كيان كشور‌هاي اسلامي رايج بود، اما در سال‌هاي اخير، بسياري از كشور‌هاي خاورميانه (با اكثريت مسلمان) تعطيلات آخر هفته را به جمعه و شنبه تغيير دادند؛ زيرا اعتقاد بر اين است كه اين تغيير با‌توجه به روز‌هاي فعال و غيرتعطيل در بسياري از كشور‌هاي جهان بخصوص در زمينه اقتصادي (در اين كشور‌ها عمدتاً شنبه و يكشنبه تعطيل است)، مزاياي اقتصادي قابل‌توجهي را براي آن‌ها به ارمغان مي‌آورد. حتي كشوري نظير يمن نيز تعطيلات آخر هفته «پنجشنبه و جمعه» را به تعطيلات «جمعه و شنبه» تغيير داده است.

امارات متحده عربي نيز كه پيش از اين، «جمعه و شنبه» را به عنوان تعطيلات آخر هفته خود داشت، در سال ۲۰۲۲ آن را به تعطيلات «شنبه و يكشنبه» بعلاوه‌ي نيم روز در روز جمعه براي اقامه نماز تغيير داد.

در مالزي، بيشتر نقاط اين كشور، از جمله كوالالامپور، «شنبه و يكشنبه» را تعطيل هستند. با اين حال، چند ايالت «جمعه و شنبه» را به‌عنوان آخر هفته رسمي خود حفظ مي‌كنند. كشور‌هاي ديگري نظير تونس و مراكش نيز در روز‌هاي «شنبه و يكشنبه» تعطيل هستند.

عربستان سعودي در سال ۲۰۱۳، تعطيلات دو روزه آخر هفته خود را از «پنجشنبه و جمعه» به «جمعه و شنبه» تغيير داد تا به هماهنگي روز‌هاي كاري و بانكي خود با ساير نقاط جهان كمك كند. عمان، بحرين، كويت و قطر نيز تعطيلات آخر هفته خود را به «جمعه و شنبه» تغيير داده‌اند.

كشور لبنان در سال ۲۰۱۷، يك الگوي جديد مبني ۳۵ ساعت كار در هفته را در پي گرفت و طبق تقويم اين كشور، روز‌هاي «شنبه و يكشنبه» تعطيلات آخر هفته هستند. لازم به ذكر است كه لبنان به دليل تعداد زياد مناسبت‌هاي مذهبي، داراي بيشترين تعداد تعطيلات در جهان است.

حال اگر كشورما تصميم به تعطيلي شنبه‌ها بگيرد (با احتساب تعطيلي روز جمعه)، با كشور‌هايي نظير مصر، الجزاير، اردن و ليبي تعطيلات مشترك خواهد داشت.

حتي كشور عراق كه اكثريت جمعيت آن را شيعيان تشكيل مي‌دهند نيز روز‌هاي «جمعه و شنبه» تعطيل است.

افغانستان نيز آخرين كشور مسلمان بود كه روز شنبه را جايگزين تعطيلي پنجشنبه كرد؛ بنابراين اگر در ايران تصميم به تعطيلي پنجشنبه گرفته شود، تنها كشوري در جهان خواهيم بود كه اين روز را تعطيل كرده است و احتمالاً اين موضوع، مراودات مالي و اقتصادي ايران با دنيا را با مشكلاتي مواجه خواهد كرد چرا كه تنها ۳ روز در هفته فرصت باقي مي‌ماند.

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها