تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: بانوي مهمانداري كه رئيس هواپيمايي ژاپن شد!
شنبه، 8 اردیبهشت 1403 - 20:40     کد خبر: 53376

پيام نفت:

نخستين مدير ايرلاين زن در ژاپن؛

مهماندار زن سابق اكنون رئيس هواپيمايي ژاپن است.

تين نيوز

مهماندار زن سابق اكنون رئيس هواپيمايي ژاپن است. هواپيمايي ژاپن پس از ورشكستگي در سال 2010 در حال پوست اندازي و رشد است.

به گزارش تين نين نيوز به نقل از بي بي سي، انتخاب ميتسوكو توتوري (Mitsuko Tottori) به عنوان رئيس خطوط هوايي ژاپن در ژانويه سال جاري موجي از شوك را در ميان شركت هاي بزرگ ژاپن ايجاد كرد. خانم توتوري نه تنها اولين رئيس زن شركت هواپيمايي ژاپن (Japan airlines) بود، بلكه كار خود را به عنوان يكي از خدمه كابين (cabin crew) آغاز كرده بود. 

بعد از انتصاب به عنوان رئيس، يك وب سايت حتي او را با عنوان " مولكول جهش يافته " يا " جهش يافته " توصيف كرد، اشاره به آنكه توتوري در سيستم هوايي ژاپن (JAS) - يك شركت هواپيمايي بسيار كوچكتر كه Japan Airlines دو دهه پيش آن را خريداري كرد - كار كرده بود. 

به طور خلاصه، او از جمع تجار نابغه نبود كه به طور معمول به جايگاه بالاتر در شغل خود نايل مي شوند. لازم به ذكر است كه از ميان 10 مردي كه اين پست مديريتي را تصاحب كرده بودند هفت نفر آنها فارغ التحصيل دانشگاه هاي برتر ژاپن بودند، در حاليكه خانم توتوري فارغ التحصيل يك كالج با اعتبار پايين است.

با انتصاب خانم توتوري، هواپيمايي ژاپن در ميان كمتر از يك درصد شركت هاي برتر ژاپن به رهبري زنان پيوسته است. رئيس فعلي اين شركت هواپيمايي در گفتگو با خبرنگار بي بي سي گفت: من خودم را به عنوان اولين زن يا مهماندار سابق هواپيما نمي بينم، بلكه مي خواهم به عنوان يك فرد عمل كنم، بنابراين انتظار نداشتم كه اين همه توجه را جلب كنم.

لازم به ذكر است كه انتصاب توتوري تنها دو هفته پس از آن صورت گرفت كه مهمانداران شركت هواپيمايي ژاپن براي تخليه موفقيت آميز مسافران از هواپيماي ايرباس A350 كه هنگام فرود با يك هواپيماي گارد ساحلي برخورد كرده بود، مورد ستايش قرار گرفتند. هواپيماي پرواز شماره 516 خطوط هوايي ژاپن پس از برخورد در باند فرودگاه هاندا توكيو به آتش كشيده شد. 

در اين سانحه، پنج نفر از 6 خدمه هواپيماي گارد ساحلي كشته و كاپيتان نيز زخمي شدند. با اين حال در عرض چند دقيقه پس از برخورد، تمامي 379 نفر از ايرباس A350-900  با خيال راحت فرار كرده بود. آموزش دقيق مهمانداران در فراري دادن مسافران به طور ناگهاني در كانون توجه قرار گرفت.

به عنوان يك مهماندار سابق، خانم توتوري اهميت ايمني حمل و نقل هوايي را در وهله اول آموخت. چهار ماه پس از اينكه او در سال 1985 مهماندار هواپيما شد، خطوط هوايي ژاپن مرگبارترين حادثه هواپيمايي تاريخ حمل و نقل هوايي را در كوه اوسوتاكا تجربه كرد كه 520 نفر را به كام مرگ فرستاد. 

توتوري ضمن اشاره به اين سانحه مرگبار هوايي گفت كه به هر يك از كاركنان JAL فرصتي داده مي شود تا از كوه اوسوتاكا بالا بروند و با كساني كه حادثه را به ياد دارند صحبت كنند. همچنين بقاياي هواپيما را در مركز ارتقاء ايمني خود به نمايش گذاشته مي شوند تا به جاي خواندن در مورد آن در يك كتاب، كاركنان هواپيمايي  ژاپن با چشمان خودشان نگاه كنند و با پوست خودشان احساس كنند تا در مورد حادثه ياد بگيرند.

انتصاب توتوري به عنوان يك مقام ارشد در حالي به عنوان يك شگفتي قلمداد شد كه شركت هواپيمايي ژاپن از زمان ورشكستگي در سال 2010 به سرعت تغيير كرده است و به لطف حمايت مالي عمده دولت موفق به ادامه پرواز شده و كسب و كار با هيئت مديره جديد بازسازي شده است

 


برگشت به تلکس خبرها