تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: شركت نيكو و لوزان سوئيس از زبان جشن‌ساز
چهارشنبه، 28 دی 1390 - 17:57     کد خبر: 7689

 به گزارش نفت نا (NaftNa.ir) سيف‌الله جشن‌ساز، مديرعامل و رئيس هئيت مديره شركت بازرگاني نفت ايران (نيكو) در مصاحبه با پايگاه خبري نفت نيوز، بخشي از عملكرد شركت نيكو در لوزان سوئيس را تشريح كرد. قسمتي از اين گفتگو در ذيل آمده است:

* شركت نيكو در فروش نفت ايران چقدر سهم دارد؟

جشن ساز: شركت نيكو روزانه حدود 500 تا 600 هزار بشكه از مجموع نفت توليدي ايران را مي‌فروشد و بازارهاي اروپا و آفريقا به اين شركت اختصاص داده شده است.

تأمين منابع مالي طرح‌هاي عمراني صنايع نفت و گاز در داخل ايران، تأمين نيازهاي نقدينگي شركت‌هاي تابعه وزارت نفت براي اجراي پروژه‌هاي عمراني، ايجاد رقابت و فراهم كردن تسهيلات براي سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي نفتي و گازي در كشور، افزايش سهم داخلي در اجراي پروژه‌ها و اشتغال‌زايي در كشور، حذف تعهدهاي دولت در تأمين مالي اجراي پروژه‌هاي عمراني، شناساندن شركت در سطح جهاني براي دريافت اعتبار با هزينه‌هاي بسيار كمتر در قياس با سيستم بانكي كشور، انتقال تكنولوژي روز در صنايع نفت، گاز و پتروشيمي به داخل كشور، استفاده مناسب از جايگاه شركت در بازارهاي مالي بين‌المللي براي دريافت اعتبارهاي بيشتر با هزينه‌هاي كمتر و شرايط مساعدتر، از جمله مسئوليت‌هاي شركت نيكو به شمار مي‌رود.

* آيا اين موضوع صحت دارد كه نيكو به نمايندگي از شركت ملي نفت ايران، مالك پمپ‌بنزين‌هايي در كشورهاي عضو اتحاديه اروپا همچون اتريش، سوييس و آلمان است؟ همچنين آيا نيكو در شركت‌هاي نفتي و شركت‌هاي بزرگ بين‌المللي سهام دارد؟

جشن ساز: مالكيت پمپ‌بنزين از سوي نيكو صحت ندارد، اما اين شركت در بعضي پروژه‌هاي صنعت نفت در داخل و خارج كشور (همچون سرمايه‌گذاري خارجي در پروژه‌هاي گاز درياي شمال در انگلستان و ميدان شاه‌دنيز در آذربايجان) سرمايه‌گذاري كرده است و در عرصه بين‌المللي فعاليت‌هاي اقتصادي مي‌دهد و در بعضي از شركت‌هاي بين‌المللي سهام دارد.

* آيا واقعيت دارد كه ويلاي 17 هزار متري بنياد پهلوي در كنار درياچه لوزان سوييس، هم‌اكنون در تملك شركت ملي نفت ايران و در اختيار نيكو است؟

جشن ساز: خير

* هم‌اكنون دفتر مركزي شركت نيكو در كجا واقع است؟ موقعيت و امكانات اين دفتر چگونه است؟

جشن ساز: دفتر مركزي شركت نيكو در شهر لوزان سوييس است كه شركت ملي نفت ايران با پرداخت پول، آن را خريداري كرده است. اين دفتر، يك ساختمان چهار طبقه معمولي در منطقه «پويي» شهر لوزان است كه مجموعه متراژ زيربناي اين چهار طبقه حدود 1500 متر است.

* نقش شركت نيكو به‌عنوان نماينده شركت ملي نفت ايران در خارج كشور، در شرايط تحريمي توضيح و يك روز كاري مديرعامل نيكو را شرح دهيد.

جشن ساز: شركت نيكو هم‌اكنون پيشاني شركت ملي نفت ايران در تحريم‌ها است و ما جلودار مبارزه با تحريم‌ها و محدوديت‌هاي بين‌المللي هستيم، ما نمي‌توانيم در اين باره حرفي بزنيم؛ چون ما در خارج از كشور هستيم و تحت فشارهاي بسيار شديدي قرار داريم، از اين رو هر موضوعي را نمي‌توانيم طرح كنيم و دست خود را رو كنيم؛ در اين شرايط مصلحت اين است كه در باره شركت نيكو به‌عنوان پيش‌قراول شركت ملي نفت ايران در برابر تحريم‌ها، بيش از اين حرفي نزنيم.

منبع: گفت‌وگو از اميرحسين هاشمي‌جاويد، نفت نيوز


برگشت به تلکس خبرها