درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   جمعه، 21 اردیبهشت 1403 - 02:58   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  ظریف: آیا جهان بدون برجام جای بهتری شد؟
  رانندگی در مسیری خطرناک "تودار ـ گردنه خروسه"/ چرا مردم از جاده جدید به مریوان نمی‌روند؟
  پتانسیل انرژی خورشیدی و ارزیابی عملکرد نیروگاه‌های متمرکز خورشیدی در مناطق مختلف ایران
  استقبال از خودروهای برقی و کاهش تقاضای جهانی بنزین
  اتوبوس‌های تولید گروه بهمن به پایتخت رسید
  واردات اتوبوس بین شهری کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال آزاد شد
  ۶۲ کشته و ۱۳۱۷ مصدوم در تصادفات هفته دوم اردیبهشت در کشور
  میدان‌های نفتی عراق
  ضرغامی: ۲ سال است که شعار من شده «اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا»
  فوت ۱۶۹ نفر در حوادث ترافیکی و غیرترافیکی هفته گذشته
  پندی از کاهش زمان سیر بارهای ترانزیت سرخس به بندرعباس
  برنامه امسال شهرداری تهران برای مترو چیست؟​
  خط ریلی زاهدان کویته نیازمند تبدیل تفاهم نامه به قرارداد عملیاتی
  امیدوار نباشیم؛ فرودگام امام هاب هوانوردی منطقه نمی شود
  جریمه ۵۴۰۰۰۰ خودرویی که بر روی خط عابر پیاده توقف داشتند
  ضرورت احداث راه‌آهن به سمت معدن سونگون
  تغییر مسیر عجیب اردغان به سمت ارمنستان/عادی سازی روابط ترکیه و ایروان
  تماشا کنید: هجوم غول‌ها به هند
  معاون شهرداری تهران: قرارداد خرید دوربین‌های کنترل ترافیک از چینی‌ها انجام شده / در مورد قرارداد خودروی چینی برقی که شهرداری منعقد کرده باید بگویم که با کیفیت‌ترین خودرو بعد از تسلا را انتخاب کرده‌ایم
  تماشا کنید: هیس! این کریدور جدید هم ایران را دور زد/ گزارش «انتخاب» از کریدور «جاده توسعه» عراق، بندر فاو و معنای آن برای تهران
  چرایی برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت از منظر مسئولان و صاحبنظران
  فیلم| ناامیدی از مدیریت راه آهن
  آشنایی با آبراه غیرطبیعی پاناما + فیلم
  با رویای ریلی هیتلر آشنا شوید؛ قطار عجیب نازی ها که هیچگاه ساخته نشد!+ فیلم
  اجرای عملیات عمرانی در ۱۰ ایستگاه خط ۱۰ مترو
  احداث خط راه‌آهن ورزقان به بستان‌آباد توسط دولت تأیید شد
  بجای احداث مسیر ریلی 250 کیلومتری مرند به چشمه ثریا خط آهن ورزقان به ارمنستان گرجستان با فوریت پیگیری شود.
  وجود ظرفیت ۴ میلیارد تنی مس در ورزقان
  راه‌آهن سراسری به ورزقان می‌رسد
  نامه سوم روحانی به شورای نگهبان: تا چند روز دیگر مستندات ردصلاحیتم دریافت نشود، علیرغم ابهامات فراوان نامه شورا، پاسخ به آن را منتشر می کنم
ادامه اخبار رسانه ها
 
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 53013صفحه نخست » اخبار رسانه هاجمعه، 3 فروردین 1403 - 08:08
الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  
پیام نفت:

media.news.imagealternatetextformat.details

 

بوریس برژیوسکی معروف به پدرخوانده‌ کرملین برای اولین بار واژه اولیگارش‌های روس را در یک مصاحبه معروف بر زبانها انداخت.

 

به گزارش رادیو نشاط، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، اموال دولتی طی چند مرحله و به روش های گوناگون به خریداران واگذار شد. افرادی از همین طریق قدرت اقتصادی بالایی به دست آوردند و در پی تحصیل قدرت اقتصادی در صدد اعمال نفوذ سیاسی و دخالت در تصمیم گیری های کلان کشور برآمدند. این افراد که در اصطلاح الیگارش خوانده می شدند با به قدرت رسیدن ولادیمیر پوتین مجبور به تغییر روش شدند. 

 

اولیگارشی در روسیه دهه ۹۰
اولیگارشی در لغت به معنای «حکومت اقلیت» است. حکومتی که در روسیه دهه ۹۰ قابل مشاهده است مصداقی بارزی از این شکل از حکمرانی است. در اواسط دهه ۹۰ میلادی به زعم بسیاری از تحلیل‌گران، بیش از ۵۰ درصد اقتصاد روسیه توسط هفت نفر اولیگارشِ اصلی اداره می‌شد.

کسی که برای اولین بار واژه اولیگارش‌های روس را در یک مصاحبه معروف دوباره بر زبانها انداخت کسی نبود جز بوریس برژیوسکی که خودش یکی از مهمترین و اصلی‌ترین اولیگارش‌های روسیه دورانِ بوریس یلتسین بود.

(جسد "بوریس برژوفسکی" از دشمنان قسم خورده رئیس جمهور روسیه 9 سال پیش در منزل شخصی وی در نزدیکی شهر لندن پیدا شد.)

او خودش را جزو گروهی هفت نفره از بانکداران نامید که منابع مالی لازم را برای انتخاب مجدد یلتسین به ریاست جمهوری روسیه تامین کرده‌اند.

اولیگارش‌های روس ثروت کلان خود را از خلال خصوصی‌سازی لجام‌گسیخته دارایی‌های دولتی و رانت‌های ایجاد شده در اقتصاد پساکمونیستی روسیه بدست آوردند.

بوریس برژیوسکی شاخص‌ترین چهره در میانِ اولیگارش‌های روس بود که از او به عنوان «پدرخوانده‌ کرملین» یاد می‌شود. او ثروت خود را از صنعت اتومبیل‌سازی و جواهرات بدست آورد.

اتومبیل‌هایی که منبع ثروت او شدند همه توسط شرکت‌های دولتی ساخته شده بودند. این ثروت همزمان با عضویت او در ساختار سیاسی روسیه دوران یلتسین تضمین شد و راه او را برای سهم‌بری از صنعت نفت و گاز این کشور باز کرد.

او به‌طور مستقیم از دولت یلتسین حمایت می‌کرد و بعدها یکی از چهره‌های مهم در به قدرت رسیدن ولادیمیر پوتین شد. زندگی پر از فراز و نشیب برژویسکی با کشته شدن او در سال ۲۰۰۴ به پایان رسید.

چهره شاخص دیگر در بین اولیگارش‌های روسیه ولادیمیر گوسینسکی بود که منبع اصلی ثروتش بانکی بود که در اواخر دهه ۸۰ میلادی تاسیس کرد.

او جزو اولین اولیگارش‌هایی بود که به اهمیت افکار عمومی در سیاست روسیه بعد از فروپاشی پی برد و پایه گذار اولین رسانه خصوصی در این دوران شد. او به همراه برژیوسکی از حامیان مالی و سیاسی یلتسین در کرملین بود.

ولادیمیر پوتنین نیز بانکداری بود که فعالیت‌های اقتصادی خود را در یکی از حساس‌ترین بخش‌های اقتصادی روسیه به عنوان رئیس اطاق بازرگانی خارجی دنبال می‌کرد.

سیاستگذاری‌های اقتصادی او نحوه‌ وام‌دهی در روسیه که منجر به اعطای قدرت کنترل تام و تمامِ بانکداران بر حیات اقتصادی روسیه شد منبع درآمد کلان او در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی شد.

بر اساس این سیاستگذاری اقتصادی و از طریق قانونی غیرمعمول در جهان، دولت این امکان را پیدا کرد که برای جبران کسری بودجه از «افراد» وام بگیرد؛ سازوکاری که نه تنها در دنیای اقتصاد مرسوم نیست بلکه برخلاف قانون و رویه حاکم بر قواعد اقتصادی است.

آنچه اولیگارش‌های روس در قبال وام‌دادن به دولت در آستانه ورشکستگی بدست آوردند عبارت بود از کنترل بر شرکت‌های دولتی و خرید آنها به قیمت‌هایی بسیار غیرواقعی و ارزان.

بیشترین بخشِ انرژی و شرکت‌های مرتبط با صنعت نفت و گاز روسیه از این طریق به بخش خصوصی (که همان چند نفر اولیگارش اصلی زمامدار آن بودند) واگذار شد.

میخائیل خودروکفسکی در میان هفت اولیگارش‌ روسیه از جایگاه متمایزی برخوردار است.

او در قبال وامی که در اختیار دولت روسیه قرار داد کنترل بر یکی از شرکت های مهم انرژی در روسیه به نام یوکس را بدست گرفت که به یکی از پیچیده‌ترین شرکت‌ها در تاریخ خصوصی‌سازی روسیه بدل شد و با کشته شدن برخی از افراد همراه بود.

خودروکفسکی نیز بانک خود را راه انداخت و فعالیت‌هایی مالی خود را ذیل نام این بانک انجام داد. او جزو اولین و جسورترین اولیگارش‌هایی بود که درصدد راه اندازی تجارت با خارج از روسیه بود.

بنابراین، سیاست‌های تجاری خودروکفسکی بیشتر معطوف به شرکت‌های چندملیتی بود که بعدها پاشنه‌آشیل او در جنگ ولادیمیر پوتین بر علیه اولیگارش‌ها شد که منجر به زندانی شدن این اولیگارش معروف روسی شد؛ اولیگارشی که پوتین از او به عنوان «آل کاپون» یاد می‌کند.

میخائیل فریدمن، ولادیمیر ویناگاردف، و الکساندر اسمولینسکی دیگر اولیگارش‌های روسی هستند که هر کدام بانک‌های خود را به راه انداختند و با حضور همزمان در اقتصاد و سیاست روسیه در دهه ۹۰ رانت‌های فراوانی برای خود دست و پا کردند و سهامداران عمده خصوصی‌سازی اموال دولتی شدند.

 

پوتین و اعلام جنگ علیه اولیگارش‌های هفت‌گانه
اولیگارش‌های روس یکی از مهمترین عناصر به قدرت رسیدن پوتین در سال ۲۰۰۰ بودند. بخش عمده‌ای از آنان با هدف انتخاب جانشینی برای یلتسین که ادامه‌دهنده راه او باشد به حمایت از پوتین پرداختند.

اما به قدرت رسیدن پوتین همراه با پایان‌یافتن قدرت این هفت نفر در اقتصاد و سیاست روسیه شد. اما هدف پوتین از اعلام جنگ علیه اولیگارش‌ها چه بود؟

آنچه بعد از سال ۲۰۰۰ در جنگ پوتین علیه اولیگارش‌ها پررنگ‌تر از همه خود را نشان می‌دهد تلاش پوتین برای در اختیار گرفتن رسانه‌ها در روسیه است.

پوتین که به قدرت رسانه‌ها در جهت‌دهی به افکار عمومی مردم پی برده بود اولین و مهمترین ماموریت خود را به در اختیار گرفتن رسانه‌های مختلف در کشور متمرکز کرد.

ولادیمیر گوسینسکی پایه‌گذار اولین رسانه خصوصی در روسیه که در دوره انتخابات برنامه‌هایی بر علیه پوتین پخش کرده بود، اولین قربانی در مسیری بود که پوتین در پیش گرفته بود.

شرکت رسانه‌ای عظیم او اعلام ورشکستگی کرد و در نهایت توسط شرکت گاسپروم خریداری شد و در اصل به بخشی از پروپاگاندای دولتی پوتین بدل شد.

دومین هدف اصلی پوتین در راه مبارزه با اولیگارش‌ها عبارت بود از خارج کردن آنان از بخش سیاسی و سیاستگذاری در روسیه. او به شکل مستقیمی اعلام کرد که افراد صاحب قدرت و ثروت باید از فرایند سیاستگذاری در کشور خارج شوند.

هدف پوتین در اینجا متمرکز کردن قدرت در دستان خود بود که در نهایت با موفقیت کامل او منجر شد. این موفقیت در جابجایی قدرت بین پوتین و مدودف در بیش از یک دهه گذشته نمود عینی و آشکار خود را نشان داد.

در نتیجه، گوسینسکی به اسپانیا گریخت. برژیوسکی مجبور به مهاجرت به لندن شد و از آنجا به مخالفت سیاسی با پوتین مشغول شد.

خودروکفسکی در سال ۲۰۰۳ از زندان سر در آورد چرا که پوتین نه تنها مخالفِ فعالیت‌های سیاسی-اقتصادی او بود بلکه می‌خواست کنترلِ شرکت‌های عظیم او را نیز در اختیار دولت قرار دهد.

ولادیمیر پوتنین گرچه به همراه میخائیل فریدمن در روسیه ماند اما در نهایت مجبور شد به شکل رسمی اعلام کند که تمام ثروتش پس از مرگ به امور خیریه اختصاص خواهد یافت؛ ثروتی که بالغ بر ۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

 

آیا اولیگارشی در روسیه به پایان رسیده است؟ عصر ظهور نئواولیگارش‌ها
نگاهی اجمالی به اولیگارش‌های روس در دهه ۹۰ میلادی نشان می‌دهد که آنها همگی در امور مالی و بانکداری سهیم بودند. به همین ترتیب، همه آنان در سیاست دخیل بودند.

هر هفت اولیگارش معروف روابط پیچیده و نزدیکی با اعضای سابق کا.گ.ب داشتند و رانت‌های اطلاعاتی و امنیتی فراوانی از این طریق بدست می‌آوردند.

گرچه هیچ کدام از این اولیگارش‌ها عضویت مستقیم در نومن‌کلاتورا نداشتند، اما همه آنان عضو کُمسومُل (Komsomol) بودند که شاخه جوانانِ حزب کمونیست شوروی سابق بود. آنها «دولتِ در درون دولت» در روسیه پس از دوران کمونیسم را تشکیل دادند و هدایت کردند.

اما به راستی پوتین در جنگ علیه اولیگارش‌ها موفق بود؟ در نگاه اول پاسخ به این سوال «مثبت» است. پوتین توانست هفت اولیگارش معروف روسیه را از فضای سیاسی کشور خارج کند.

اما این به معنای پایان اولیگارشی در این کشور نبود. روسیه‌ امروز به زعم بسیاری از تحلیلگران با نسل جدیدی از اولیگارش‌ها روبرو است که محصول مستقیم اقتصاد سیاسی پوتین است.

بخش عمده‌ای از این نئواولیگارش‌ها محصول موج جدید خصوصی‌سازی پوتین-مدودف هستند که از سال ۲۰۰۵ در این کشور آغاز شد. اما این نسل جدید از اولیگارش‌ها با اولیگارش‌های دهه ۹۰ تفاوت ماهوی دارند.

آنان اولیگارش‌هایی بابِ میل پوتین هستند: فعالان اقتصادی که در سیاست دخالت نمی‌کنند. به تعبیری دیگر، آنان تنها زمانی مجاز به دخالت در سیاست هستند که در راستای خواسته‌های دولت پوتین باشد.

از این رو شاید بتوان از خلال تمام آنچه در سیاست و اقتصاد امروز روسیه قابل مشاهده است مهمترین و متنفذترین اولیگارش واقعی را در روسیه امروز تشخیص داد: ولادیمیر پوتین.

  • محمدرضا زرگریان/ بی بی سی

 

  ضرورت‌های احداث سریع خط آهن ورزقان
  قیمت نفت و ارزش کل ذخایر نفت ایران یک سوم می شود
  میزان مصرف انرژی در ساختمان سردترین کشورها به ازای هر متر مکعب فضا ۱۲۰ و ایران ۵۸۰کیلو وات ساعت است
  انرژی برق باید جایگزین مصارف گاز در بخش خانگی شود
  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  ضرورتها و مزیتهای احداث خط آهن ورزقان ارمنستان تا بندر پوتی گرجستان
  پاداش شرکت ملی گاز برای مشترکان کم مصرف
  توسعه همکاری‌های پکن-پاریس در حوزه انرژی: جایگاه بازار ایران در این میان چیست؟
  هلدینگ خلیج فارس رقیب شرکت‌های کوچک نشود
  رشوه خواری آشکار در برق رسانی و اتصال به شبکه/ دکتر محرابیان فکری اساسی کنند و سیستم و سامانه ها را جایگزین افراد نمایند/ هر جا رانت و امضا و اختیار تصمیم اجرایی باشد امکان فساد بیشتر است.
  احداث شهرک‌های انرژی خورشیدی در گیلان
  کانادا، چگونه مصرف انرژی را در فصول سرما، مدیریت می‌کند؟
  در سال گذشته ۳ میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم / تا دو سال آینده در همه حوزه های انرژی اعم از آب، برق، گاز و بنزین بحران خواهیم داشت
  تأثیر توسعه شبکه‌ های حمل و نقل جاده‌ ای بر رونق اقتصادی ایران
  توانیر: ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی در ۸۰ درصد از مناطق کشور
  توانیر: مصرف کولرها در ایران معادل مصرف برق کشور ۱۲۰ میلیون نفری است
  اصلاً بعید نیست که امسال ناترازی بنزین دو برابر شود / وقتی در صنعت خودرو شرایط تحریمی سخت داریم، اصلاً امکان توسعه و پیشرفت وجود ندارد
  ظریف:تهران امیدوار گشایش خط راه آهن با ارمنستان است
  ضرورت تشکیل کمیسیون سه جانبه ایران- ارمنستان و چین
  طراحی برج خنک کننده و کولینگ تاور برای جنوب ایران
  انتقاد وزیر نیرو از صندوق توسعه ملی به دلیل عدم تامین اعتبار پروژه‌های نیروگاهی
  انرژی برق باید جایگزین مصارف گاز در بخش خانگی شود
  سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی از نفت پیشی می‌گیرد
  ممنوعیت رقابت بخش دولتی و شبه دولتی با بخش خصوصی توسط مقام معظم رهبری
  ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می کنند
  ژاپنی‌ها سال ۲۰۲۵ با یک ماهواره، به زمین انرژی خورشیدی منتقل می‌کنند
  اولین هواپیمای دنیا با سوخت سبز آمونیاک سال 2023 به پرواز در می‌آید
  وزارت راه هر چه دارد بفروشد و صرف توسعه شبکه ریلی کند
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران چه کسانی هستند
  ۱۰ کشور دارنده بزرگترین ذخایر نفت جهان
  آمریکا چقدر نفت تولید می‌کند؟
  پنج خسارت تهران از «طرح‌ترافیک»
  مقصران ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران شناسایی و مجازت شوند
  زاکانی:واردات خودروهای عمومی برقی از چین امسال نهایی می‌شود
  هزار قطار چینی در مسیر اروپا؛ سهم ایران از ترانزیت شرق به غرب متحول خواهد شد
  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  اولین قطار هیدروژنی جهان در آلمان
  سریع ترین قطارهای جهان | جنون سرعت!
  قیمت نفت به بالای ۹۰ دلار رسید
  راه‌اندازی قطار سریع السیر چینی در این مناطق ایران
  مقایسه کولر آبی و گازی؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟
  حسن روحانی: مدام می‌گویند فاز ۱۱ پارس جنوبی را بدون برجام و توتال راه انداختیم؛ ما با توتال قرارداد بستیم که تمام گاز فاز ۱۱ را تزریق می‌کند نه اینکه برداشت کنیم / ما و چین می‌خواستیم نحوه اجرای این تکنولوژی را از توتال یاد بگیریم
  گردشگران ۴۰ میلیارد دلار در عربستان هزینه کردند
  سیاهکلی، نماینده مجلس: خودرو‌های داخلی کم‌ترین استاندارد برای حفظ جان سرنشین در تصادفات را دارند/ همچنان نسخه شفابخش حوزه خودرویی کشور را اجرای قوانین ساماندهی و واردات خودرو می‌دانم
  انقلاب جدید در باتری خودروهای برقی
  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار