تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: فرشاد مومني: ميانگين جهاني تورم حدود ۷ درصد است؛ ببينيد عزيزان در ايران چه گلي كاشته‌اند!
یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403 - 08:53     کد خبر: 53393

پيام نفت:

 تورم؛ به عنوان يك هديه به تمام نهاد‌هاي نظارتي كشور و به ويژه به روساي قوا كه اكنون اختيارات بي سابقه دارند، مي‌گويم تا كار به فاجعه نكشيده رويه هايتان را تغيير دهيد. حكومت يكدست براي ما در تجربه قبلي آن كارنامه را رقم زد و اكنون ببينيد در اين دولت چه خبر است!
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

جماران: فرشاد مومني، استاد اقتصاد دانشگاه و رئيس موسسه مطالعات دين و اقتصاد كه در نشست بررسي كتاب «تسخير دولت» نوشته «الگزاندر هرتل فرناندز» و ترجمه «فاطمه قابل رحمت» سخن مي‌گفت، ضمن واكاوي نظري و عملي اين پديده تصريح كرد: ما بايد آرام آرام و به صورت فزاينده كاري كنيم كه به اين اجماعي ملي بريم كه مهم‌ترين ابزار براي غلبه بر چالش‌ها و تحقق اهداف، ابزار انديشه، خرد و دانايي است. نوع مواجهه ما و آمريكا را وقتي انقلاب اسلامي در ايران پيروز شد بررسي كنيد، وقتي آمريكايي‌ها متحد استراتژيك در يك منطقه استراتژيك را از دست دادند، ابتدا شوراي روابط خارجي آمريكا پروژه بسيار بزرگ و گران قيمتي را با موضوع بررسي علمي اين مسئله و دادن پاسخ‌هاي راهگشا به اين پرسش كه حكومت آمريكا در تنظيم روابط خود با رژيم دست نشانده پهلوي در كجا‌هاي كار اشتباه كرده بود كليد زد، آن‌ها نقطه عزيمت خود را مسئله دانايي قرار دادند و نتيجه اين شد كه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي تا امروز ديگر هيچ متحد استراتژيك خود را از دست نداده است.

وي افزود: آن‌ها اين مسئله را يك كانون آسيب در نظر گرفتند و برجسته‌ترين و شناخته شده‌ترين ايران شناسان را از سراسر دنيا بسيج كردند تا مطالعاتي انجام شود كه بخش‌هايي از انديشه تاريخي نظري هاش به زبان فارسي هم ترجمه شده است. در همين رابطه به كتاب «ريشه‌هاي انقلاب ايران» نوشته «نيكي كدي» مي‌توان اشاره كرد و حقيقتا در سراسر ايران نمي‌توان چندان افرادي را معرفي كرد كه به اندازه اين فرد، مطالعات و مشاهدات بسيار عميق و تاليفات پرشمار داشته باشد. اينكه آن‌ها مي‌توانند منافع خود را در همه جاي دنيا دنبال كنند، ريشه در اين دارد كه آن‌ها به نهاد علم، پژوهش و دانايي اهميت مي‌دهند و مي‌گويند براي ما مهم اين است بدون توجه به گزينش عقيدتي، به صلاحيت‌هاي او بها دهيد.

از نگاه‌هاي صفر و يكي به ويژه در ساحت انديشه فاصله بگيريم

اين اقتصاددان با بيان اينكه اين اقدام شعور بسيار بزرگي مي‌خواهد، اضافه كرد: نياز شديدي داريم كه از نگاه‌هاي صفر و يكي به ويژه در ساحت انديشه فاصله بگيريم. چه سقوط انديشه‌اي قبيحي در جمهوري اسلامي محسوب مي‌شود كه در حالي كه مطهري در يكي از سخنراني‌هاي قبل از انقلابش قسم جلاله خورد و گفت اگر جمهوري اسلامي تاسيس شود من خودم براي معرفي ماركسيسم در دانشكده الهيات تلاش مي‌كنم تا يك استاد بسيار باورمند و با كيفيت ماركسيست بياورند و آموزش دهد. ببينيد ما از آنجا به كجا‌ها سقوط كرديم و دامنه حذف، سانسور و زير فشارگذاشتن انديشه‌ها به كجا رسيده است.

خودزني با رگ‌هاي بيرون زده و نهايت ناداني

مومني اظهارداشت: معلوم است كه در چنين چهارچوبي وقتي براي حل مسائل پيچيده تان با رگ‌هاي بيرون زده، اما با نهايت ناداني و بي اعتنايي به حكمت‌هاي اداره جامعه در يك محيط پرتنش و بسيار پيچيده اقدامي مي‌كنيد، خودزني مي‌كنيد. اگر بعضي‌ها اين مسائل را متوجه نمي‌شوند، شايد هم متوجه مي‌شوند، اما منافعشان با منافع ملي مغايرت دارد، مسئولان كليدي كشور و به ويژه نهاد‌هاي نظارتي كمك كنند.‌

مي‌گويند برويم كتاب‌هاي اقتصادي مطهري را خمير كنيم!

هم كشور را به ورطه نابودي مي‌كشانند و هم آبروي دين خدا را مي‌برند

اين عضو هيات علمي دانشگاه ادامه داد: دكتر شريعتي هم مانند مرحوم مطهري تلاش مي‌كرد مسلمانان را به سمت اين بلوغ بكشاند. نهايت بيچارگي است كه امروز برخي حتي انديشه‌هاي شريعتي را تحمل نمي‌كنند و حتي به جاي اينكه انديشه‌هاي اقتصادي مرحوم مطهري را نقد كنند، مي‌گويند برويم كتاب هايش را خمير كنيم! با كمال تاسف، از آنجا كه اين‌ها برچسب ديني به اقداماتشان مي‌زنند هم كشور را به ورطه نابودي مي‌كشانند و هم آبروي دين خدا را مي‌برند.

مومني سخنراني دكتر شريعتي با عنوان «به سر عقل آمدن سرمايه‌داري» را تاريخ ساز و از شاهكار‌هاي او برشمرد و خاطرنشان كرد: در آن شرايطي كه ما آن را درك كرديم و نسل بعد از ما درك ضعيفي از آن دارد، كه در آن انديشه كمونيستي جزء معتبرترين و محبوب‌ترين انديشه‌ها در ميان بخش بزرگي از جمعيت روشنفكران جهان بود، اتحاد جماهير شوروي با آن قدرت شانه به شانه بلوك غرب و به ويژه آمريكا حركت مي‌كرد و برآورد‌هايي وجود دارد كه مي‌گويد در آن شرايط بيش از دو، سوم حركت‌هاي آزادي بخش در كشور‌هاي در حال توسعه به شكلي با سوسياليسم و اتحاد جماهير شوروي ارتباط داشته اند، مطرح كردن اين ايده توسط دكتر شريعتي بسيار هوشمندانه و شجاعانه بود.

به گفته اين استاد دانشگاه؛ دكتر شريعتي در اين خطابه گفت خدمتي كه ماركس به نظام سرمايه داري كرد قابل مقايسه با خدمات هيچ يك از شيفتگان نظام سرمايه داري نيست. او در مقام مقايسه اين استدلال را مطرح كرد كه هم ماركس و هم پيروان او در ساحت انديشه و عمل، شمشير را عليه نظام سرمايه داري از رو بسته بودند با اين حال، آمريكايي‌ها اجازه دادند انديشه ماركسيستي در دانشگاه‌ها و مراكز دانشگاهي شان حضور داشته باشد و محصول عرضه كند.

مومني اضافه كرد: هدف آن‌ها اين بود كه آن‌ها كه تا اين اندازه نسبت به نظام سرمايه‌داري آلرژي دارند جزئي‌ترين كانون‌هاي آسيب پذيري نظام سرمايه‌داري را برملا كنند، بعد نقد‌هاي آن‌ها بررسي شود و مسائلي كه مي‌تواند اساس سرمايه داري را تهديد كند، را برطرف مي‌كنند و اين كار را هم كردند. حتي ذيل مفهوم «دولت رفاه»، معطوف كردن بخش‌هايي از سود سرمايه به رفاه عمومي و دستمزد نيروي كار، بقاي نظام سرمايه‌داري را تضمين كردند. در طرف ديگر انديشه سوسياليستي، چون هرجا كه رفت با عنصر استبداد، سركوب و جلوگيري از آزادي انديشه گره خورد، بلوك شرق فروريخت. كار نظام سرمايه‌داري به جايي رسيد كه كسي در استاندارد «فوكوياما»، مقاله و سپس كتاب «پايان تاريخ» نوشت.

جامعه دچار پس افتادگي انديشه‌اي و عملكردي خطرناك و نگران كننده شده است


رئيس موسسه مطالعات دين و اقتصاد با تاكيد بر اينكه بسيار غم انگيز است كه گويي بخش‌هايي از ساختار قدرت در ايران، هنوز اين مسائل بسيار ابتدايي كه ۵۰ تا ۷۰ سال پيش، ذخيره دانايي اهل علم به آن رسيده بود و آن را ترويج مي‌كرد را هم نمي‌دانند و نمي‌خواهند بدانند و جامعه ما دچار پس افتادگي انديشه‌اي و عملكردي خطرناك و نگران كننده شده است.

وي با بيان اينكه براي پديده تسخير دولت، سه كليد اصلي وجود دارد، تاكيد كرد: هر ميزان اين مسائل را نشر دهيم و به ويژه، سطح درك حكومتگران گرامي از اين مسائل بالاتر رود، منافع بسيار بزرگ به اين جامعه مي‌رسد. يك عده افراد تندرو كه متاسفانه فاقد بنيه انديشه‌اي و تحليلي حداقلي هستند، ممكن است بگويند با انتشار اين كتاب كه به عدالت اجتماعي مي‌پردازد به ترويج انديشه آمريكايي كمك شده است، اين بساط‌ها كه متاسفانه ما با آن‌ها روبرو هستيم، بسيار شرم آور و غيراخلاقي و ضداسلامي است.
نقش تعيين كننده به «پول» دادن، منشا آسيب‌هاي بسيار بزرگ و ناپايداري‌هاي وسيع شده است

مومني تاكيد كرد: در كتاب «تسخير دولت» آمده كه سازوكار‌هايي پديدار شده كه در آن، به شيوه‌هاي نامرئي و غيرمستقيم در عرصه سياست گذاري حيات جمعي، «پول» نقش تعيين كننده پيدا مي‌كند و اين مسئله منشا آسيب‌هاي بسيار بزرگ و ناپايداري‌هاي وسيع شده است. يعني كساني كه در جايگاه امناي مردم نشسته اند، پول مي‌گيرند ناموس فروشي و عقيده فروشي مي‌كنند و عليه منافع عامه مردم كمك مي‌كنند تا قاعده‌هاي سرمايه سالارانه و ضدمردمي به تصويب برسد.

شاه سقوط كرد، چون كانون‌هاي تجهيزكننده منابع مادي به تسخير غيرمولد‌ها درآمده بود

اين استاد اقتصاد با بيان اين پرسش كه آيا ما در معرض اين آسيب نيستيم، گفت: اگر خواستيد در اين زمينه كار‌هاي جدي كنيد، اكنون بي‌شمار كتاب در اين زمينه وجود دارد كه از درخشان‌ترين آن‌ها كتاب دكتر «حسين بشيريه» در ارزيابي آسيب شناختي از چرايي و چگونگي سقوط رژيم پهلوي است كه در آن مي‌گويد اين رژيم سقوط كرد چرا كه تمام كانون‌هايي كه به تجهيز منابع مادي چه ارز و چه ريال مي‌پرداخت، به تسخير غيرمولد‌ها در آمده بود و توضيح مي‌دهد كه سياست‌هاي پولي، مالي و تجاري دوره پهلوي عليه بخش‌هاي مولد و عليه منافع فرودستان يا اكثريت فقير جامعه عمل مي‌كرد و اين‌ها را با جزئيات در كتاب خود شرح داده است.
تسخير كانون‌هاي تصميم گيري، تبديل به پديده فراگير جهاني شده

از نظام تصميم گيري نسبت به حياتي‌ترين مسائلش حساسيت زدايي كرده اند

وي با اشاره به بخش‌هايي از كتاب «فساد در نظام سرمايه سالار» كه در آن توضيح داده شده تسخيرشدگي و به تسخير درآمده شدن كانون‌هاي تصميم گيري و تخصيص منابع، تبديل به پديده فراگير جهاني شده است، اضافه كرد: در اين كتاب نشان داده شده كه در كشور‌هاي صنعتي و در حال توسعه اين موضوع مسئله بسيار رايجي است. او توضيح داده آن‌ها چگونه فريبكارانه و با مضمون ضد توسعه‌اي و ناپايدارساز، منافع سوداگران بخش‌هاي مالي را محور قاعده گذاري‌ها كرده اند و از طريق آن، مافيا‌ها را قدرتمند كرده اند. وجه مشترك آن‌ها با تكيه بر مافيا‌هاي رسانه‌اي كه از آن‌ها پشتيباني مي‌كند اين است كه نظام‌هاي تصميم‌گيري را به ويژه در كشور‌هاي در حال توسعه، نسبت به حياتي‌ترين مسائل مبتلا به شان حساسيت زدايي كرده اند و مسائلي كه منحصرا منافع مافيا‌ها و سوداگران مالي و غيرمولد‌ها را تامين مي‌كند را به قوانين و مقررات در كشور تبديل كرده اند اين كار در مقياس جهاني انجام شده است.

رئيس موسسه مطالعات دين و اقتصاد ادامه داد: عنصر دومي كه به عنوان پيامد تسخير مستقيم ساختار‌هاي قدرت و نظام تخصيص منابع از سوي مافيا‌ها و سرمايه سالاران مطرح مي‌شود، اين است كه وقتي اين كار انجام مي‌شود احساس سرخوردگي فراگير پديدار مي‌شود؛ چرا كه وقتي به سختي دولت‌ها را تغيير مي‌دهيم و يا اگر توان كمي داريم، دو يا سه فرد خاص را در ساختار نهاد قدرت تغيير مي‌دهيم، مي‌بينيم آن‌ها كه به جاي قبلي‌ها آمده اند يك كاري مي‌كنند كه بگوييم صد رحمت به قبلي ها!


رد پاي تسخيرشدگي در تداوم اجراي سياست تعديل ساختاري

در باتلاق گسترش فقر و نابرابري و وابستگي‌هاي ذلت آور فروتر مي‌رويم

مومني گفت: از اين دريچه به وضعيت خود نگاه كنيم آيا جاي درنگ ندارد كه مثلا در ۳۵ ساله گذشته در ايران چند دولت داشته ايم كه در موضع شعار و اعلام مواضع در زمينه‌هاي مختلف، حرف هايشان فاصله زيادي با يكديگر دارد، اما همه آن‌ها با شدت و ضعف متفاوت از منطق منحط تعديل ساختاري براي اداره اقتصاد ايران استفاده كرده اند. به همين علت است كه اكنون شاهديم مكررا در باتلاق گسترش و تعميق فقر و نابرابري‌هاي ناموجه و وابستگي‌هاي ذلت آور به دنياي خارج فروتر و فروتر مي‌رويم. اين يك پديده است.

پديده تسخير دولت را جدي بگيريم

اين اقتصاددان كتاب «سقوط نظم نئوليبرال» نوشته «گري گرستل» ترجمه «فرخ قبادي» را خارق العاده و درخشان توصيف كرد و ادامه داد: اين كتاب، نشان مي‌دهد به اعتبار شبكه نفوذي كه در نظام سياست گذاري اساسي آمريكا ايجاد شده، گاه در دولت‌ها و مجلس‌هاي دموكرات، مصوبه‌هاي افراطي سرمايه سالار به تصويب رسيده كه هيچگاه جمهوري‌خواهان جرات نكرده بودند آن‌ها را در دستور كار قرار دهند. از اين زاويه به اهل خرد و دانايي و آن‌ها كه دلسوز توسعه كشور هستند توصيه مي‌كنم بررسي كنند كه خارج كردن بخش‌هاي وسيعي از نيروي كار ايران از شمول امتيازات قانون كار در كدام دولت و مجلس تصويب شد. بررسي كنيد امتياز بانك‌هاي خصوصي را چه كساني و با چه شعار‌هايي در اين كشور راه انداختند و چه كار‌هايي كردند. اگر فكر مي‌كنيد، مسئله از كاركرد انداختن و بي‌خاصيت كردن ساختار قدرت و آن‌ها را به اسارت رانت خور‌ها رباخوار‌ها دلال‌ها درآوردن براي جامعه ما مسئله قابل اعتنايي است، پس ما بايد پديده تسخير دولت را جدي بگيريم.

پديده بي خاصيت شدن و از كاركرد افتادن دولت‌ها در ايران كاملا محسوس است

نسبت به پديده تسخير دولت حساس شويم

مومني توضيح داد: تسخير شدگي ساختار قدرت در نحوه مواجه شدن با بحران ۲۰۰۸ كه در آن فقط در عرض ۱۲ ماه اول پس از بحران، رقمي معادل ۴۷ هزار ميليارد دلار از بازار‌هاي مالي جهاني ارزش زدايي شد اينگونه بود كه تمام پس انداز خانوار‌ها و افرد بي‌پناه و سرمايه سهامداران خرد دود شد و به هوا رفت، اما كنگره جلسه گذاشت و چند صد ميليارد دلار را ميان همان موسسه‌ها و سوداگران بانكي و بيمه‌ها توزيع كرد! با اينكه فقرا بودند كه به خاطر اين بحران بي‌خانه شدند، اما كساني تحت عنوان بحران چاق شدند كه خودشان مسبب بحران بودند. پديده بي‌خاصيت شدن و از كاركرد افتاده دولتمردان و دولت‌ها در ايران ۱۰۰ پله محسوس‌تر از كشور‌هاي ديگر است. بايد به اين مسئله حساس شويم و اوضاع و احوالمان را از تخريب شديدتر مصون بداريم و اگر شد قدري بهبود دهيم. اينگونه نباشد كه بهبودي اندك هم جزء حسرت‌هاي جامعه ما شود.

تسخيرشدگي دولت، عامل بي اعتنايي به نياز‌هاي واقعي جامعه است


وقتي دولت تسخير مي‌شود، چاق‌تر كردن دلالها، رباخور‌ها و مافيا‌ها در دستور كار قرارمي گيرد

دغدغه‌هاي كليدي بخش‌هايي از دولت و مجلس همخواني با مسائل حاد جامعه ما ندارد

وي با بيان اينكه در اين كتاب آمده وقتي تسخير دولت اتفاق مي‌افتد مشخصه كليدي جهتگيري‌هاي سياست گذاري و قاعده گذاري‌ها اين است كه به شرايط واقعا موجود جامعه و نياز‌هاي واقعا موجود آن كم‌ترين اعتنا مي‌شود، تصريح كرد: هدف اين است كه دلال ها، رباخورها، مافيا‌ها و وارداتچي‌ها چاق‌تر و چاق‌تر شوند. اين هدف دنبال مي‌شود و به اينكه واقعا نياز جامعه ما چيست اعتناي بايسته نمي‌شود. از اين زاويه مسائل حاد و تهديد‌هاي كشنده جامعه ما را با دغدغه‌هاي كليدي بخش‌هايي از دولت و مجلس مقايسه كنيد.

تجربه حكومت يك دست را زير ذره بين بگذاريد؛ عبرت آموز است

رئيس موسسه مطالعات دين و اقتصاد ادامه داد: تعجبي نيست آن‌ها كه منافعشان را دنبال مي‌كنند راجع به اين مسئله حرفي نزنند، اما اهل خرد و دانايي و دانشگاهيان پژوهشگران ما هم نمي‌خواهند راجع به اين مسئله فكر كنند كه آيا تصادفي است كه مطابق گزارش بانك جهاني كه مركز پژوهش‌هاي مجلس هم روي آن صحه گذاشته، سال ۱۳۸۵ يعني اولين سال پس از مسئول شدن يك بينش و دولت خاص، رتبه ايران از نظر شاخص عملكرد محيط زيستي كه كيفيت محيط زيست را نشان مي‌دهد ۵۳ بوده و سال ۱۳۹۱ در سال پاياني همان دولت، رتبه جهاني ايران از نظر كيفيت محيط زيست از ۵۳ به ۱۱۴ سقوط كرده است. اگر تجربه حكومت يك دست را زير ذره‌بين بگذاريم عبرت آموز خواهد بود.

در هشت سال دولت احمدي نژاد، قيمت نان ۳۲برابر شد

واقعا جاي شرم دارد كه نرخ بهره براي توليد كننده‌هاي ايران طي ۲۵ سال گذشته بين ۵ تا ۱۰ برابر ميانگين جهاني بوده است چگونه اين مساله در ساختار هزينه بنگاه‌ها تورم زا نيست، اما حتي به اندازه تورم هم دستمزد را جبران نمي‌كنيد و مي‌گوييد تورم زا مي‌شود.

مومني تاكيد كرد: عزيزان با شعار اينكه نان را سر سفره مردم بياورند روي كار آمدند و در همان ۸ سال، به صورت نمادين قيمت نان ۳۲ برابر شد! آيا اين‌ها چيز‌هاي كوچكي است كه هيچ حرفي درباره آن زده نمي‌شود! گفت مي‌خواهم فقط عدالت برقرار كنم همان دولت در گزارشي اعلام كرد در ماه‌هاي پاياني مسئوليتش شاخص فلاكت در ايران دو برابر ماه‌هاي اولي شد كه او مسئوليت بر عهده گرفته بود. بايد از آن‌هايي كه گزافه گويي مي‌كنند و با شعار‌هاي توخالي و پوچ، ايران را در معرض هزينه‌هاي غيرعادي قرار مي‌دهند و رفتار‌هاي مشكوك دارند و فشار‌هاي تحريمي را كاغذ پاره مي‌نامند و بلايايش را جامعه به صورت بين نسلي متحمل مي‌شود، از دريچه مفهوم تسخيرشدگي دولت نگاه كرد و بايد عبرت آموز باشد.

عملكرد دولت احمدي نژاد را چگونه مي‌توان با پديده تسخيرشدگي دولت توضيح داد!


اين استاد دانشگاه علامه طباطبايي بيان اينكه چرا نبايد راجع به اين‌ها فكر و بحث كنيم و سطح دانايي هايمان را بالا ببريم تا دوباره در چنين چاله‌هايي نيفتيم توضيح داد: مهر سال ۱۳۹۲ كه اين دولت با دولت بعدي جايگزين شد، مركز پژوهش‌هاي مجلس در گزارشي كه معتقدم تكان دهنده‌ترين گزارشي است كه اين مركز پژوهشي در تاريخ خود منتشر كرده، با مقايسه كارنامه دولت احمدي نژاد با دولت آقاي خاتمي، از زاويه ۳۵ شاخص اعلام كرد كه طرفين دعواي هولوكاست چند ۱۰ سال است كه مسائلشان را با يكديگر حل كرده اند و كاملا با يكديگر هماهنگ و در يك جبهه هستند، اما يكباره سر و كله اين فرد پيدا شد و گفت ما از هولوكاست كوتاه نمي‌آييم. بايد گفت شما كه از امور روزمره‌تان بر نمي‌آمديد، دعواي ۸۰ سال پيش را زنده كرديد، آن هم درباره چيزي كه طرفين دعوا با يكديگر حل كرده اند. بعد بي‌امان حرف‌هاي تند تنش آفرين به اسم اظهارات ضدامپرياليستي و ضدصهيونيستي را باب كردند. در آن گزارش گفته شد در دوره ۸ ساله مسئوليت احمدي نژاد، ارزبري هر واحد توليد ناخالص داخلي ايران نسبت به دوره آقاي خاتمي ۵ برابر شد! يعني سريع‌ترين و عميق‌ترين تدابيرعمق بخشنده به وابستگي‌هاي ذلت آور به دنياي خارج براي اداره امور جامعه‌مان انجام شد. آيا ما نمي‌خواهيم از آن‌ها عبرت بگيريم! حساس شدن به پديده تسخير دولت از اين زاويه مهم است.

نفوذ را آن‌ها شكل دادند كه ايران را دچار وابستگي‌هاي ذلت آور كردند

سوراخ دعا را گم كرده ايد!

مومني گفت: متاسفانه ما در ايران ماجرا‌هاي ديگري هم داريم! گاه با شرافت‌ترين و باسوادترين افراد را از حيز انتفاع مي‌اندازند و در دانشگاه و جا‌هاي ديگر حذف و بركنار مي‌كنند تحت اين عنوان كه ما نسبت به پديده نفوذ حساس هستيم! بايد به آن‌ها گفت شما سوراخ دعا را گم كرده ايد! نفوذ را آن‌ها شكل دادند كه وابستگي‌هاي ذلت آور به دنياي خارج را تا اين ميزان افزايش شايد دادند و فقر و فلاكت را بالا بردند. به جاي ادا درآوردن اجازه دهيد جامعه‌تان رشد كند و با هر ديدگاهي برخورد نقادانه و فعالانه داشته باشد.

نفوذيان با ابزار «نفوذ» ملي‌ترين افراد را حذف مي‌كنند

اين اقتصاددان با بيان اينكه اين پديده نفوذ هم گاه خود تبديل به ابزاري مي‌شود كه آن‌ها كه خودشان نفوذي هستند داناترين، دلسوزترين، باشرف ترين، ملي‌ترين و ديندار‌ترين افراد اين مملكت را حذف كنند، اظهارداشت: ببينيد چقدر براي ما مسئله حياتي و مهم است.

تا كار به فاجعه نكشيده رويه هايتان را تغيير دهيد

رئيس موسسه مطالعات دين و اقتصاد گفت: به عنوان يك هديه به تمام نهاد‌هاي نظارتي كشور و به ويژه به روساي قوا كه اكنون اختيارات بي سابقه دارند، مي‌گويم تا كار به فاجعه نكشيده رويه هايتان را تغيير دهيد. حكومت يكدست براي ما در تجربه قبلي آن كارنامه را رقم زد و اكنون ببينيد در اين دولت چه خبر است!

بي‌سابقه‌ترين سقوط از نظر پاكدامني اقتصادي حكومت در دوره احمدي نژاد رقم خورده است


مومني توضيح داد: به خاطر داريد در آن دولت چه بلوايي راه مي‌انداختند و هر منتقدي را با اين عنوان كه، چون ما داريم با فساد مبارزه مي‌كنيم آن‌ها زخمي شده اند و ما را نقد مي‌كنند كنار مي‌گذاشتند، در حالي كه بي‌سابقه‌ترين سقوط از نظر پاكدامني اقتصادي حكومت در دوره احمدي نژاد رقم خورده است؛ در حالي كه او همه رقبا و منتقدانش را به فساد متهم مي‌كرد! اين موارد يك يا دو مورد نيستند. اينكه مي‌گويم سران قوا و نهاد‌هاي فرادست آن‌ها قبل از اينكه ما دوباره با شكنندگي‌هاي بيشتر، همان تجربه‌ها را تكرار كنيم برگردند و در اين شيوه كه شرافتمندترين و با كيفيت‌ترين اهل انديشه و اجرا را در كشور حذف كرده بازنگري كنند و عميقا از ناحيه دين آنگونه كه شهيد بهشتي و قانون اساسي براي ما تعيين كرده و از زاويه خرد و تجربه روش‌ها را مورد بازنگري اساسي قرار دهند.

اين عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي با بيان اينكه مركز پژوهش‌هاي مجلس در گزارشي عنوان كرده سال ۱۳۹۹ رتبه ايران از نظر كيفيت محيط زيست ۶۷ بوده و در دو سه ساله اخير كه حكومت يكدست را تجربه مي‌كنيم به ۱۳۳ رسيده است، تاكيد كرد: واقعا فهم اينكه فرونشست ها، گسل ها، آلودگي ها، بحران آب و ده‌ها ماجراي محيط زيستي ديگر در ايران اساس بقاي نسل‌ها را تهديد مي‌كند دشوار است و آيا اين مسئله كم اهميتي است كه تريبون‌ها و رسانه‌هاي عمومي ما به گونه‌اي عمل مي‌كنند كه گويي مسئله بي‌اهميت است! آيا تاكنون شده در نماز جمعه بحران‌هاي محيط زيست و فساد‌هاي گسترده و وابستگي به واردات بي‌رويه مطرح شده اند! وقتي اين موارد ترك شده بينيد چه مواردي اولويت شده اند! اين مواردي جدي است كه ما بسيار نياز داريم فهم خود را راجع به مسئله تسخير نظام تصميم گيري و تخصيص منابع بالا ببريم.

مومني ضمن انتقاد نسبت به اخراج دكتر «فاطمه قابل رحمت» از دانشگاه و تقدير از او به سبب اينكه پس از اين اخراج براي بالا بردن درك و توان علمي جامعه، دست به ترجمه كتاب زده است، با بيان اينكه آيا با اين اخراج كيفيت علمي دانشگاه و دانشجويان بالا رفت! اظهار داشت: آيا از عقوبت مادي و عقوبت آن دنيايي نمي‌ترسيد كه با اين ميزان كفران نعمت، دلسوز‌ترين و با شرف‌ترين و با كيفيت‌ترين افراد، خصوصا در دانشگاه را به راحتي حذف مي‌كنيد؟

وقتي دولت تسخير مي‌شود، مفاهيم هم كاركرد خود را از دست مي‌دهند

رئيس موسسه مطالعات دين و اقتصاد يادآورشد: متاسفانه در اين شرايط ما با از كار افتاده گي مفاهيم هم روبرو هستيم. هنوز دعوا‌هايي است كه يك فرد «دولت سالار» و فلان فرد «بازارسالار» است. مطالعه‌هايي كه در زمينه تسخير حكومت به دست سرمايه سالاران انجام شده مي‌گويد، در چهارچوب اين مناسبات، مفاهيم هم كاركرد خود را از دست مي‌دهند. شاهد اين هستيم كه ذيل مفاهيمي كه دائما پمپاژ مي‌شود، توجيه سياست‌ها و جهت گيري‌هاي ضد ملي، ضد توسعه اي، ضد مردمي و براي چاق كردن فزاينده دلال ها، رانتخور‌ها و وارداتچي‌ها است.

تنها كشور دنيا با تورم دو رقمي ۵۰ ساله هستيم


اين همه وعده داديد، يك گزارش راجع به كارنامه خودتان درباره تورم بدهيد

مومني اضافه كرد: مصداق‌هاي فراوان وجود دارد. ما اكنون تنها كشوري در دنيا هستيم كه بيش از ۵۰ سال است كه تورم دو رقمي تجربه مي‌كنيم. اين در حاليست كه ظرفيت‌هاي دانايي ما در اين دوره چند ۱۰ برابر شده اند. اين نظام تصميم گيري نمي‌خواهد به هوش بيايد! چه مي‌كنيد؟ دانايان را به افسردگي كشانده اند، عده‌اي مهاجرت كنند و عده‌اي ديگر دلسرد، افسرده و حاشيه نشين شوند. در نتيجه بيش از ۵۰ سال است كه نمي‌توانيد از شر تورم دو رقمي خلاص شويد. همين دولت وقتي مي‌خواست روي كار بيايد راجع به تورم مسائلي مي‌گفت. اگر انصاف و شرافت داريد بگوييد دولت قبلي كه مي‌گوييد همه شرور به آن برمي گردد، سه سال اول تورمي كه در جامعه داشت چه ميزان بود و شما‌ها كه وعده‌هاي جذاب مي‌داديد، يك گزارش راجع به كارنامه خودتان درباره تورم بدهيد. نمي‌شود اين ميزان بي ضابطه، ظالمانه و بعضا دروغ، حرف‌هايي را مرتبا تكرار كنيد و تصور كنيد به صرف تكرار كردن براي آن پذيرش هم ايجاد مي‌شود.

ضعف شديد در بنيه توليدي، عامل ايجاد تورم ساختاري است

اين عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي تاكيد كرد: از زماني كه جنگ جهاني دوم تمام شد، با فاصله كوتاهي در چهارچوب انديشه توسعه گفته شد بايد ميان تورمي كه در كشور‌هاي صنعتي وجود دارد و عناصر اصلي آن با تورمي كه در يك ساخت توسعه نيافته رانتي وجود دارد، فرق گذاشت. فهم آن اين ميزان سخت است كه شما كليشه‌هايي كه ۷۰ سال است بانك جهاني و صندوق بين‌المللي پول مرتبا به آن مي‌دمند و مافياي رسانه‌اي هم مرتبا آن را تكرار مي‌كند را برجسته مي‌كنيد و از مسائل حياتي سازنده تورم در ايران به سادگي عبور مي‌كنيد. حدود ۷۰ سال پيش متفكران ساختارگراي توسعه مفهوم تورم ساختاري را صورت بندي كردند و ذيل آن گفتند كانون اصلي استمرار بي‌ثباتي در همه عرصه‌هاي حيات جمعي از جمله اقتصاد، ضعف شديد در بنيه توليدي است.

چرا متوجه نمي‌شويد سياست‌هاي مالي و پولي تان فشار زيادي به صنعتگران مي‌آورد

مومني توضيح داد: ۵۰ سال است كه نمي‌توانيد تورم دورقمي را حل و فصل كنيد، با اين حال اين مافياي رسانه‌اي كلا نقش سقوط بنيه توليدي در اين شرايط را حذف كرده است. در همين ۳۵ ساله گذشته بي‌سابقه‌ترين فشار‌ها به كشاورزان و صنعتگران با شرف كشورمان تحميل شد. در روز روشن دستگاه‌هايي كه وظيفه شان پشتيباني از توليد است به صنعتگران نامه مي‌نويسند و مي‌گويند با عرض شرمندگي كم كم خودتان براي تامين برق و گاز مورد نيازتان فكر كنيد! بعد آن‌ها كه اينگونه ريشه توليد را مي‌سوزانند، دور هم جمع مي‌شوند و به يكديگر مدال مي‌دهند و خود را قهرمان مبارزه با كم گازي مي‌نامند! چگونه مي‌شود كه متوجه نمي‌شويد سياست‌هاي مالي و پولي تان اين فشار را به صنعتگران مي‌آورد. از ۱۳۸۵ تاكنون سهم توليد كننده‌ها از مانده تسهيلات اعطايي بانك‌ها نصف شده است! حالا مرتب مصاحبه كنيد و بگوييد ما فقط به توليد كمك مي‌كنيم!

چقدر ديگر بايد فاجعه و بحران در كشور ايجاد كنند، تا چرت ما پاره شود!


رئيس موسسه مطالعات دين و اقتصاد اضافه كرد: صنعتگران و اهل توليد كه مي‌گويند ما را از دست اين رباخور‌ها نجات دهيد، ما براي تامين مالي سرمايه در گردش مورد نيازمان مان با بحران مواجه هستيم. چه خبر است! اين سيستم مافيايي كه به صورت نامرئي رسانه‌هاي خاصي با پشتيباني‌هاي بسيار مشكوك مسائل اصلي و حياتي را به حاشيه مي‌رانند و مسائل معطوف به منافع مافيا‌ها را دغدغه اصلي نظام تصميم گيري‌هاي اساسي كشور مي‌كنند، چقدر ديگر بايد فاجعه و بحران در كشور ايجاد كنند تا چرت ما پاره شود!

بعد مافيا‌ها آنچنان اين را تكرار مي‌كنند كه در بخش بزرگي از ساختار تصميم گيري ما تبديل به يك باور شده و صادقانه مي‌گويند دست به دستمزد‌ها نزنيد! در شرايطي كه ميانگين جهاني تورم حدود ۷ درصد است ببينيد عزيزان در ايران چه گلي كاشته اند.

قابليت بودجه ۱۴۰۳ براي مهار فقر و محروميت زدايي به طرز بي‌سابق‌هاي كاهش پيدا كرده

مومني گفت: ماجرا فقط تداوم ۵۰ ساله تورم دو رقمي نيست، هفته پيش مركز پژوهش‌هاي مجلس در گزارش شرافتمندانه‌اي آورده است، قابليت بودجه ۱۴۰۳ براي مهار فقر و محروميت زدايي به طرز بي‌سابق‌هاي كاهش پيدا كرده است. آنچه كه در حال تبديل شدن به يك تهديد امنيت ملي است و آن‌ها كه مرتبا نفوذ را مطرح مي‌كنند بايد از اين دريچه هم ببينند، كه چه سياست‌هايي در سه دهه گذشته اتخاذ كرده اند كه اين گزارش مي‌گويد نسبت «جي» به «جي دي پي» به حدود نصف آن آنچه كه در دوره جنگ بوده رسيده است.
نفت را گران‌تر مي‌فروشند، اما تعهداتشان به مردم وتوليد كننده‌ها سقوط وحشتناك ۵۰درصدي داشته است

وي يادآورشد: از نظر اهتمام به تامين آموزش، مسكن و سلامت مردم و تامين زيرساخت‌هاي عمراني و فيزيكي مورد نياز توليد كننده‌ها تعهدات حكومت در اين زمينه سقوط وحشتناك بالغ بر ۵۰ درصدي داشته است. نسبت به شرايطي كه ما نفت را بشكه‌اي ۵ تا ۷ دلار مي‌فروختيم، چقدر بيچارگي و تلخ است كه با نفت بالاي ۷۰ تا ۱۰۰ دلار در هر بشكه تعهدات را در اين زمينه كمتر و كمتر مي‌كنيد! آنچه كه تكان دهنده است اين است كه مي‌گويد حتي نسبت به ۱۴۰۲ از اين زاويه در ۱۴۰۳ هم سقوط ديگر مي‌كنيم.

نمايندگان مجلس ضعف‌هاي سند بودجه بسيار ضعيف و منحط را برطرف كنند

مومني گفت: اميدوارم نمايندگان مجلس مسئولانه و شرافتمندانه و متكي به ديدگاه‌هاي كارشناسي، سند بودجه بسيار ضعيف و منحط را آسيب شناسي و ضعف‌هاي آن را برطرف كنند. با تداوم وضعيت فعلي، خودمان را بسيار در معرض شكنندگي‌ها قرار مي‌دهيم. هزينه‌هاي حاكميتي وحدت بخش در سطح ملي هستند، كشوري كه ۱۵ استان مرزي دارد نمي‌خواهد به هوش آيد كه چرا از نظر شاخص توسعه انساني شكننده‌ترين وضعيت مربوط به استان‌ها مرزي است! مرتبا «نفوذ»، «نفوذ» مي‌كنيد، اما به چنين مسائلي حساس نيستيد!

كاستي‌ها مربوط به قسمت عرضه حامل‌هاي انرژي است، در جامعه شوك ايجاد نكنيد


وي ادامه داد: اين‌ها جزء الفباي اداره كشور است و ادبيات وسيعي به زبان فارسي درباره آن وجود دارد. ارائه اين آدرس‌هاي غلط كه فقط منافع مافيا‌ها را تامين مي‌كند و ضد مردم و ايران و آينده اش عمل مي‌كند، بيش از ۲۰ سال است كه مرتبا استمرار دارد. باب نقد مشفقانه و عالمانه را بسته ايد. ببينيد چه كسي ضرر مي‌كند. چند بار ديگر بايد اين مسئله تكرار شود تا چرتمان پاره شود! كل گزارش‌هاي تراز انرژي كه وزارتخانه نيرو منتشر مي‌كند مي‌گويد روزانه بالغ بر ۱.۳ ميليون بشكه معادل نفت، در فرايند‌هاي توليد، انتقال و توزيع حامل‌هاي انرژي اتلاف انرژي داريم. جايي كه همه اين كاستي‌ها مربوط مي‌شود به قسمت عرضه حامل‌هاي انرژي، افراد مشكوكي كه مي‌گويند براي مواجهه با اين قضيه شوك حامل‌هاي انرژي را در دستور كار قرار بده و يك روز برق و يك روز بنزين و گازوئيل را جهشي رشد بده بايد مورد توجه قرارگيرند.

شوك درماني منافع مفت‌خور‌ها را تضمين مي‌كند

مومني با بيان اينكه جامعه تا اين ميزان از اين ناحيه خسارت ديده، باز مي‌گويند اين ماجرا بر اساس «ارتودوكسي اقتصاد» است! خاطرنشان كرد: بينيد شرايط را لحاظ نكردن تا كجا‌ها پيش رفته است! در ارتودوكسي اقتصاد مي‌گويند هر چيزي كه مصرفش زياد بود را بالا ببريد، تقاضا برايش كاهش مي‌يابد. ترم اول ليسانس اقتصاد گفته مي‌شود اين رابطه مبتني بر ۳۵ فرض است كه حتي يكي از اين فروض هم در ايران موضوعيت ندارد. باز اين كار را كرده اند و هر بار ميزان مصرف بيشتر شده، باز دوباره زمزمه اين حرف‌ها مطرح مي‌شود. چرا كه شوك درماني منافع مفت‌خور‌ها را تضمين مي‌كند. بنيه مردم، ماليه حكومت و بنگاه‌هاي توليدي را توخالي آسيب پذير و پوك مي‌كند.
از بخش بزرگي از توليد صنعتي در ايران يك پوسته مانده و بقيه مونتاژكاري شده است

اين استاد دانشگاه علامه طباطبايي افزود: نهاد‌هاي نظارتي ما با كيفيت باشند و از خود بپرسند روند‌هاي مونتاژكاري به جاي توليد صنعتي در ايران تا كجا قرار است جلو برود! از بخش بزرگي از توليد كه به نام توليد صنعتي در ايران اتفاق مي‌افتد تنها يك پوسته، صورتك و ظاهرمانده و بقيه مونتاژكاري شده است. شما نمي‌فهميد وقتي اين كار را مي‌كنيد نمي‌توانيد فرصت شغلي براي دانش آموختگان دانشگاهي داشته باشيد. مونتاژكاري ديگر صلاحيت و تخصص نمي‌خواهد. ببينيد چه مي‌كنيد و چگونه وابستگي ذلت آور و فقر، نابرابري و فساد را از طريق اين نابرابري‌ها به جامعه تحميل مي‌كنيد.

ماجراي چاي دبش به كجا رسيد؟ گويي بايد حساب و كتاب‌ها تسويه مي‌شد كه شد!

مومني با تاكيد بر اينكه از هر كدام از اين زاويه‌ها نگاه كنيم، بسيار نياز داريم درباره تسخير دولت در عرصه قاعده گذاري و تخصيص منابع به دست غيرمولد‌ها توجه كنيم، اظهارداشت: ماجراي چاي دبش كه مانند آب خوردن از صحنه گيتي كنار گذاشته شد و در نهايت معلوم نشد چه كسي بسترسازي كرد و چه كساني بردند و خوردند، چه شد! موضوعات بسيار كم اهميت مسئله و دغدغه محوري نظام تبليغاتي و سياست گذاري ما مي‌شود، اما ماجراي چاي دبش كه يكي از ده‌ها مورد فساد‌هاي مشروعيت سوز متعارف است، اساسا حذف شد! گويا حساب و كتاب‌هايي بود كه بايد تسويه مي‌شد و شد! اكنون سراغ مسئله بعدي برويم!

اين اقتصاددان با بيان اينكه در تمام دنيا جزء الفبا‌ها اين است كه افزايش قيمت، ابزار سياستي كنترل تقاضا است، گفت: شما در قسمت عرضه حامل‌هاي انرژي بحران داريد، چندين بار در عرصه عمومي نسبت به اين مسئله هشدار داده ايم، اما هيچ كدام از آن‌ها كه اين اقدامات را توجيه مي‌كنند از نظر علمي پاسخي نداشتند، اما باز اين مسئله استمرار دارد و اكنون از بعضي از تريبون‌ها زمزمه‌هاي جديدي براي ايجاد شوك قيمتي شروع كرده اند. كانون بحران حامل‌هاي انرژي قسمت عرضه است و ابعاد اتلاف انرژي را هم ببينيد، اما فقط به مصرف كننده مظلوم و بي دفاع فشار مي‌آورند.


۱۵ سال است مي‌خواهيد لامپ‌هاي اضافه را خاموش كنيم، اما بحران‌ها مرتبا حادتر مي‌شوند!

وي ادامه داد: ۱۵ سال است كه مي‌گوييد لامپ‌هاي اضافه را خاموش كنيد، اما بحران هايتان مرتبا حادتر مي‌شود! بازي با قيمت، شوك ايجاد مي‌كند و شوك تورم مي‌آورد و تورم هم غيرمولد‌ها و مفت‌خور‌ها را چاق مي‌كند و توليد كننده‌ها و عامه مردم را به فقر و فلاكت مي‌اندازد. اين روند را متوقف كنيد. باز از فردا مي‌بينيم در اين مافيا‌هاي رسانه‌اي مثلا مي‌نويسند فلاني كه گوشه ابرويش اين گونه است و فلان فاميلش ۳۰ سال پيش فلان خطا را كرده، مي‌گويد بايد به قسمت عرضه حامل‌ها توجه كرد و نمي‌داند كه بايد قيمت حامل‌هاي انرژي را بالا برد! عيبي ندارد از نظر شخصي هر اظهار لطفي كه مي‌خواهيد به من و امثال من بكنيد، بكنيد و هر حذفي كه مي‌خواهيد بكنيد، بكنيد، اما به شرط اينكه اين گره باز شود.

امتياز‌هاي غيرعادي به مافياي سدسازي مي‌دهيد

آموزش كشاورزان براي رفع بحران آب چه شد؟!

در بخش اعظمي از سرزمين ايران، سدسازي حماقت محض است

مومني افزود: بساطي به راه انداخته اند و مي‌گويند در ماجراي بحران آب، هرچه فرياد داريد بر سر كشاورزان بكشيد! اگر شرافت، اخلاق و انصاف موضوعيت داشته باشند بايد از خود بپرسند آيا كشاورزان را آموزش داده اند كه آن‌ها زير بارش نرفتند! آيا زيرساخت‌ها را فراهم كرده اند! زمان جنگ طرح «پوشش انهار» اجرا مي‌كرديم تمام آن‌ها را رها كرديد و به جايش امتياز‌هاي غيرعادي به مافياي سدسازي مي‌دهيد. ايران از اولين تمدن‌ها در دنيا است كه به تكنولوژي سدسازي نائل شد و نمي‌خواهم بگويم مطلقا سد سازي بد است، اما همان ايرانيان پيشگام كه رحمت خدا بر همه آنان باد، به صراحت و سرعت فهميدند كه در بخش اعظمي از سرزمين ايران، سدسازي حماقت محض است؛ بنابراين به جاي سدسازي سفره‌هاي زيرزميني آب را تقويت كردند؛ چرا كه اكنون نيز گزارش‌هاي بين المللي مي‌گويد در حالي كه ميانگين بارش در ايران يك سوم ميانگين جهاني است ميانگين تبخير آب در ايران ۳ برابر ميانگين جهاني است.

از سدسازي‌هاي نامرتبط با علم و مرتبط با منافع مافياها، چه بلا‌هايي بر سر ايران آمده است!

وي ادامه داد: ببينيد از سدسازي‌هاي نامرتبط با علم و مرتبط با منافع مافياها، چه بلا‌هايي بر سر ايران آمده است! آنها، چون مي‌دانند كشاورزان در ايران سازمان يافته نيستند، رسانه و زوري در نظام تصميم گيري‌هاي اساسي كشور دارند، مي‌دانند هر چقدر بد و بيراه به كشاورزان بگويند كسي در اين مملكت آخ نمي‌گويد؛ بنابراين گفته اند كل ماجراي بحران آب ريشه در مصرف بيش از حد كشاورزان دارد! آماري كه مي‌دهند هم به گواه گزارش‌هاي رسمي كه وزارت نيرو و جهاد كشاورزي منتشر كرده اند، دروغ است و ميزان مصرف آب كشاورزي در ايران حدود ۷۰ درصد رقم مشابه براي منطقه خاورميانه و شمال آفريقا است.
در بودجه ۱۴۰۳ مي‌خواهند باز چند سد بسازند و منابعي جديد به چند سد بي مورد تخصيص دهند

رئيس موسسه مطالعات دين و اقتصاد گفت: وقتي اين مسائل را عمده مي‌كنند، به معناي اين است كه بگذاريد همچنان مافياي سدسازي كار خود را بكند! اين همه كارشناسان مظلوم محيط زيست به خاطر فاجعه‌هاي بحراني كه ايران به خاطر كمبود آب دچارش مي‌شود، فرياد مي‌زنند تمام آن‌ها را ناديده مي‌گيرند. ببينيد در بودجه ۱۴۰۳ مي‌خواهند باز چند سد بسازند و منابعي جديد به چند سد بي مورد تخصيص دهند.

 

در آموزش‌هاي ترويجي كشاورزان سهل انگاري وحشتناكي صورت مي‌گيرد

با الگوي فعلي، براي آموزش بيش از يك دوره كشاورزان، بيش از ۱۰۰ سال زمان لازم است

مومني با بيان اينكه اكنون پرآب‌ترين كشور‌هاي دنيا در تجارت خارجي و اقلام صادراتي و وارداتي شان شاغول آب بري را وارد كرده اند، يادآورشد: بايد مافياي سدسازي را حذف كنيد و ببينيد در تجارت خارجي ما از نظر شاخص‌هاي آب بري تا چه اندازه ولنگاري‌هاي مشكوك مي‌شود. آب بر‌ترين و آلوده سازترين رشته فعاليت‌هاي صنعتي را بنا به ملاحظات پليد رانتي در كم آب‌ترين مناطق ايران مستقر كرده ايد و چقدر فساد و زد و بند پشت اين مسائل وجود دارد و بدون درنظر گرفتن اين‌ها مي‌گوييد بخش كشاورزي و كشاورزان مظلوم و بي دفاع، فقط مسئول ماجراي آب هستند. در آموزش‌هاي ترويجي سهل انگاري اينقدر وحشتناك است كه مي‌گويند با الگوي فعلي كه براي ترويج دانايي در توليد كشاورزي از ناحيه حكومت داريم، براي اينكه كاربران كشاورزي ما بيش از يك دوره آموزش ترويجي يك جلسه‌اي ببينند بيش از ۱۰۰ سال زمان لازم است.

اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: ۵۰ سال است كه سهم بخش كشاورزي از كل سرمايه‌گذاري‌هاي صورت گرفته از ۵ درصد بالا نمي‌رود. در حالي كه در بخش بزرگي از اين زمان، بخش روستايي ما از كل جمعيت كشور دست بالا را داشته است. مناسبات اينگونه را رقم زده ايد و اكنون قادر به تشخيص اولويت هايتان هم نيستيد! دريچه‌اي كه از نظر معرفتي به شما كمك مي‌كند از اين ورطه نجات پيدا كنيد حساسيت عالمانه به پديده تسخير دولت است.

به مسائل حياتي كشور به اندازه مسائل كم اهميتي كه اين ميزان ذهنتان را درگير كرده، بها دهيد

از بخش‌هايي از بازار در ايران حاكميت زدايي شده است

وي افزود: هشدار جدي به مقامات كليدي كشورمان مطرح مي‌كنم كه به مسائل حياتي كشور به اندازه مسائل كم اهميتي كه اين ميزان ذهنتان را درگير كرده بها دهيد. در امتداد مسئله تسخير دولت در جهت منافع غيرمولدها، با پديده بسيار خطرناك ديگري هم روبرو هستيم كه اسم آن را «حاكميت زدايي از حكومت به دست حكومت و به ضرر عامه مردم و به نفع غيرمولدها» گذاشته ام. از بخش‌هاي قابل اعتنايي از بازار پول، بازار سرمايه و بازار ارز و نيروي كار و بازار كالايي ما حاكميت زدايي شده است. حكومت هر قاعده‌اي كه در بخش‌هاي وسيعي از اين بازار‌ها مي‌گذارد اصلا اصابتي به بخش بزرگي از آن حيطه‌ها نمي‌كند.

تورم را براي نيروي كار جبران نمي‌كنيد، اما به رباخوار‌ها پاداش‌هاي غيرعادي مي‌دهيد

مومني يادآورشد: آنچه كه بسيار غم انگيز و تلخ و بسيار نگران كننده است، اين است كه از اين زاويه بي پناه‌ترين بازار در اقتصاد ايران بازار نيروي كار است. در شرايطي كه نيروي كار ما در پايين‌ترين سطح از قدرت چانه زني است، چقدر تنگنا‌ها و فشار‌هاي غيرعادي به آن‌ها تحميل مي‌شود و براي توجيه آن چه دروغ‌هايي گفته مي‌شود! در ۱۰ ساله گذشته اندازه رشد سطح عمومي قيمت‌ها را ببينيد، اندازه رشد حداقل دستمزد را هم بررسي كنيد! در چنين شرايطي كه حتي قدرت از دست رفته نيروي كار بابت سياست‌هاي تورم زا كه به آن‌ها تحميل كرده ايد و از جيبشان سرقت مي‌شود را جبران نمي‌كند، مي‌گويند اگر بخش بيشتري از اين قدرت خريد از دست رفته را جبران كنيد تورم ايجاد مي‌شود و بعد همان‌ها كه از اين نگران هستند در حالي كه ميانگين سهم دستمزد در كل ساختار هزينه بنگاه‌هاي ما زير ۱۰ درصد است، مي‌توانند پاداش‌هاي غيرعادي به رباخوار‌ها بدهند!

در شرايطي كه ميانگين جهاني تورم حدود ۷ درصد است بينيد عزيزان در ايران چه گلي كاشته اند!

 

وي افزود: واقعا جاي شرم دارد كه نرخ بهره براي توليد كننده‌هاي ايران طي ۲۵ سال گذشته بين ۵ تا ۱۰ برابر ميانگين جهاني بوده است چگونه اين مساله در ساختار هزينه بنگاه‌ها تورم زا نيست، اما حتي به اندازه تورم هم دستمزد را جبران نمي‌كنيد و مي‌گوييد تورم زا مي‌شود. بعد مافيا‌ها آنچنان اين را تكرار مي‌كنند كه در بخش بزرگي از ساختار تصميم گيري ما تبديل به يك باور شده و صادقانه مي‌گويند دست به دستمزد‌ها نزنيد! در شرايطي كه ميانگين جهاني تورم حدود ۷ درصد است بينيد عزيزان در ايران چه گلي كاشته اند!

اين استاد دانشگاه در پايان ابراز اميدواري كرد به موازات همه هشدار‌هايي كه به نظام تصميم‌گيري‌هاي اساسي كشور مي‌دهد، برانگيزاننده مسئوليت در اهل علم خصوصا آن‌ها كه در حيطه اقتصاد، توسعه، جامعه شناسي، روابط بين‌الملل و علوم سياسي هستند باشد و عليه اين فريبكاريها، آدرس‌هاي غلط و مشكوك دادن و بحران آفريني‌هايي كه ذيل سرمايه سالاري مفت‌خوار، آزمند و سيري ناپذير به اين كشور تحميل مي‌شود مبارزه كنند.

وي تاكيد كرد: اكنون وقت كنار كشيدن، بريدن و بي‌مسئوليتي نيست؛ چرا كه جامعه ما بيش از هر زمان ديگري به ارتقاء بنيه انديشه‌اي نيازمند است؛ بنابراين فعلا تا اطلاع ثانوي افسردگي، سرخوردگي و بريدن ممنوع است. بايد غيرتمندانه و شرافتمندانه و مسئولانه در اين زمينه ايفاي نقش كنيم. اميدوارم اين تلاش‌ها منشأ خير و بهبودي براي كشور باشد.

 


برگشت به تلکس خبرها