درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   شنبه، 8 اردیبهشت 1403 - 20:24   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  وکیل توماج صالحی: موکلم از فسادفی الارض تبرئه شده و شامل عفو رهبری می‌شد
  رئیسی دستور داده تا ۳ میلیارد یورو در اختیار نیرو‌های مسلح قرار داده شود تا به‌سرعت فرآیند انسداد مرز‌ها را آغاز کنند
  منع رقابت دولتی‌ها با بخش خصوصی نیازمند قانونگذاری
  چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!
  پنل‌های خورشیدی ناجی بحران کمبود انرژی در اروپا
  هر گونه رقابت «بخش دولتی» یا «نهادهای عمومی غیردولتی» با بخش خصوصی ممنوع
  منافع ملی، شرق و غرب نمی‌شناسد
  سردار رادان درمورد طرح نور پیرامون حجاب: معمولا روسای جمهور به این عرصه‌ها ورود نمی‌کنند، چون اعتقاد دارند باید کاری کنند که رای داشته باشند؛ ولی رئیس جمهور فعلی این حساب را نکرده؛ ایستاده تا حیا، دین و عفت در جامعه ساری و جاری باشد
  ایستگاه بعدی رویارویی تهران و تل آویو کجاست؟ / آیا پایان جنگ غزه، شروع جنگ اسرائیل با حزب‌الله خواهد بود؟
  واکنش همتی به سخنان قالیباف: بر مبنای مالیات بر عایدی سرمایه، از کسانى که به حکم عقل، در مقابل تورم از خود حفاظت می کنند، مالیات گرفته و صرفِ مخارجی می‌کنند که غالباً برای رشد اقتصادی زیان‌بار هستند / با علل تورم که موجب سفته بازی است مقابله کنید/ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  نهادهای دولتی غزه: اسرائیلی‌ها ده‌ها نفر را در بیمارستان ناصر زنده به گور کردند
  تماشا کنید: مستند «دعا برای آخرالزمان» / ماجرای اونجلیست‌های آمریکا و قدرت سنگین شان در خاورمیانه! / قسمت چهارم
  تماشا کنید: خطرناک‌تر از «پایداری» / جریان «آکادمی» در حال رشد در ارکان مختلف کشور است
  کریمی قدوسی: کارشناسان به ما گفته‌اند که برای تولید اورانیوم ۹۰ درصد که سوخت اصلی کلاهک هسته‌ای است، «نصف روز» زمان لازم داریم
  فیلم قدرت تخریب انفجار ۲۵ کیلوگرم آمونیوم نیترات
  دکتر برهانی: حجاب یک حکم شرعیِ فرعی است نه جزء اصول دین
  حجاب جزو اصول این است یا فروع دین؟
  یادداشت‌های علم، شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۴۸: شاه گفت بانک مرکزی می‌گوید در ۳ ماه اول سال، ۲۲ درصد رشد اقتصادی داشته ایم؛ گفتم این گزارش‌ها دروغ است
  تصاویر: دنیای زیر آب در جزیره کیش
  مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ۶۰ میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد
  تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان
  فیلم لحظه هولناک انفجار ۸۰۰ تن آمونیوم نیترات
  رونمایی از اولین خودرو با موتور آمونیاکی در جهان
  آمونیاک مایع پتانسیل تبدیل شدن به LNG جدید را دارد.
  اسپانیا قطب انرژی سبز و پایدار اروپا می‌شود
  زمان معامله بزرگ فرارسیده / ماجرای مذاکرات مهم هاشمی و صدراعظم آلمان درمورد تنش‌ها بین ایران و آمریکا-اسرائیل
  تنش با ایران، اشتهای متحدان اونجلیست نتانیاهو برای آخرالزمان را تقویت کرد / می‌گویند حمله ایران ثابت کرد که «از نظر پیش بینی‌های انجیلی، ما در آستانه جنگ یاجوج و ماجوج قرار داریم»
  در سه ماه اول ۲۰۲۴، تقریبا تمام نفت ایران را چین خریداری کرده
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  نظر مشاور اوباما درباره جنگ
ادامه اخبار رسانه ها
 
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 52922صفحه نخست » اقتصاد انرژیجمعه، 18 اسفند 1402 - 10:39
غفلت ایران از نفت افغانستان/ چین به‌دنبال طلای سیاه کابل
  
پیام نفت:

مزایای استخراج نفت برای طالبان؛

غفلت ایران از نفت افغانستان/ چین به‌دنبال طلای سیاه کابل
در بحث استخراج نفت از شمال افغانستان با همکاری شرکت چینی می‌توان برداشت کرد، اینکه دیپلماسی اقتصادی ایران در این بخش نتوانسته کارنامه موفقی داشته باشد.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس،  افغانستان یکی از کشورهای فقیر جهان همواره به واردات از موادغذایی گرفته تا انرژی متکی بوده است. در دوسال اخیر و پس از روی کار آمدن مجدد طالبان، توجه آنها به بخش اقتصاد جهت افزایش مقبولیت خود در میان آحاد جامعه فزونی یافته است. بنابراین دولت طالبان برای تامین سوخت خود به کشورهای مختلف مانند ایران و روسیه روی آورده است. برای نمونه، صادرات سوخت روسیه به افغانستان طی ۱۱ ماه اول سال گذشته (۲۰۲۳) بهبود قابل توجهی را ثبت کرد. در مقابل نیز، روسیه پس از جنگ اوکراین و سپس تحریم‌های غرب، به دنبال تنوع بخشیدن به لیست واردکنندگان سوخت خود است. همچنین، تولید نفت در افغانستان تقریباً دو برابر شده که یک شرکت چینی از حفاری ۱۰ حلقه چاه جدید خبر داد. از همین روی، کابل امیدوار است وابستگی بیش از حد خود به واردات از کشورهای همسایه را کاهش دهد.

همکاری روسیه و افغانستان

در بازه زمانی ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۳، حجم صادرات گاز مایع روسیه به افغانستان از طریق راه آهن از ۱۷۶ هزار تن عبور و بیش از دو برابر سال گذشته (۲۰۲۲) شده است. تقریبا نیمی از این منابع از کارخانه فرآوری گاز در استان اورنبورگ روسیه تامین می‌شدد. همچنین، مجموع صادرات LPG روسیه به کشورهای آسیای مرکزی در ۱۱ ماه گذشته دو برابر شده و به ۳۹۰۱۰۰ تن رسیده است. LPG یا پروپان و بوتان عمدتاً به عنوان سوخت اتومبیل‌ها، اهداف گرمایشی و تولید پتروشیمی استفاده می‌شود. شرکت‌های گازپروم، روس نفت، لوک اویل، گازپروم نفت و پالایشگاه اورسک صادرکنندگان اصلی گاز مایع روسیه به افغانستان هستند.

اگرچه مسکو به طور رسمی حاکمیت طالبان بر افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما یکی از اولین کشورهایی بود که با آنها ارتباط برقرار کرد و به توافقات اقتصادی هم رسید. در سال ۲۰۲۲ پس از ارائه تخفیف از سوی مسکو به دولت طالبان در قیمت کالاها، دو کشور توافقنامه‌ای را برای تامین بنزین، گازوئیل، گاز و گندم افغانستان منعقد کردند که نخستین معامله بزرگ اقتصاد بین المللی طالبان از زمان بازگشت آنها بود.

تولید نفت در افغانستان

براساس گزارش الجزیره، کتشاف نفت در افغانستان به دهه ۱۹۵۰ برمی‌گردد، زمانی که در سال ۱۹۵۸ کارشناسان افغان و شوروی در ولایات شمالی افغانستان یک بررسی توپوگرافی و زمین شناسی انجام دادند. دو سال بعد، از کشف نفت و گاز در شهرهای شبرغان، سرپل و فاریاب خبر دادند. پس از اشغال افغانستان توسط آمریکا در سال ۲۰۰۵، ایالات متحده از یک سری نمودارهای قدیمی شوروی، داده‌های موجود در آرشیو ملی افغانستان و فناوری‌های مدرن برای انجام یک بررسی جامع برای شناسایی معادن در افغانستان استفاده کرد. براساس آن مناطق شمالی آمودریا که افغانستان را از کشورهای آسیای مرکزی جدا می‌کند، حاوی ۱.۶ میلیارد بشکه نفت و ۱۵.۶ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی است. همچنین، وزارت معادن افغانستان در سال ۲۰۱۱ تخمین زد که شمال افغانستان دارای ۱.۹۵ میلیارد بشکه نفت است.

بنابراین، بیشتر میادین نفت و گاز افغانستان در دهه ۱۹۷۰ در خلال پروژه‌های اکتشافی به رهبری شوروی کشف شد، سپس دولت افغانستان در سال ۱۹۵۹ استخراج نفت از میدان نفتی «انگوت» در منطقه قشقری را آغاز کرد و در سال ۲۰۰۶ به دلیل دخالت جنگ سالاران در قاچاق نفت از آن این میدان بسته شد. کارشناسان می گویند که ۱۵ میدان نفتی در مناطق همسایه ازبکستان و ترکمنستان راستی آزمایی شده و آخرین کشف آن در سال ۱۹۷۸ بود، اما دولت های افغانستان به دلیل جنگ‌های پی در پی نتوانستند در این بخش سود ببرند و سرمایه گذاری کنند. مهم‌ترین میادین نفتی در ولایات شمالی مانند سرپل، فاریاب، شبرغان و ایالت هرات در غرب افغانستان قرار دارد، دولت کنونی طالبان استخراج نفت از میادین واقع در ولایات شمالی مانند رودخانه آمو قشقری و انگوت در ایالت سرپل در شمال افغانستان را آغاز کرده است.

نتیجه بردبرد نفتی چین

در اوایل سال گذشته، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در توییتر اعلام کرد که طبق قرارداد شرکت چینی سالانه ۱۵۰ میلیون دلار در افغانستان سرمایه‌گذاری خواهد کرد. او همچنین اضافه کرده که این قرارداد ۲۵ ساله است و شرکت چینی طی سه سال آینده ۴۵۰ میلیون دلار در افغانستان سرمایه‌گذاری خواهد کرد. مجاهد می‌گوید قرار است حکومت طالبان در این پروژه ۲۰ درصد مشارکت داشته باشد و این میزان ممکن است تا ۷۵ درصد نیز افزایش یابد.

شرکت ملی نفت چین در سال ۲۰۱۲ قراردادی را با دولت قبلی افغانستان برای استخراج نفت در حوزه آمودریا در استان‌های شمالی فاریاب و سرپل امضا کرده بود. در آن زمان میزان نفت خام موجود در آمودریا حدود ۸۷ میلیون بشکه تخمین زده بودند.

سپس ملا عبدالغنی برادر آخوند، معاون اقتصادی ریس‌الوزرا و شیخ شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم در اواسط سال گذشته در سفری به ولایت سرپُل هشت حلقه چاه جدید حوزه نفتی آمو دریا را افتتاح کردند. او گفت که قرار است در آینده نزدیک به تعداد ۱۰ حلقه چاه جدید نیز حفاری شود، که با فعال‌کردن آن‌ها سطح استخراج نیز بلند خواهد رفت. کارشناسان اقتصادی معتقد‌ند، استخراج نفت و معادن افغانستان را به خودکفایی اقتصادی می‌رساند.

اکنون نیز بر اساس گزارش بلومبرگ، تولید نفت در افغانستان با حمایت شرکت چینی «نفت و گاز آسیای مرکزی سین کیانگ» افزایش یافته است.این شرکت ۱۰ حلقه چاه جدید در این کشور حفر کرد که تولید را چهار برابر افزایش داد تا به حدود ۵۰۰۰ بشکه در روز برسد. همایون افغان، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که نفت تولید شده در داخل کشور تصفیه خواهد شد.

در واقع همکاری چین و طالبان  در تولید نفت می‌تواند سود دوطرفه داشته باشد. چین در حال تلاش برای توسعه روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود با افغانستان است، در حالی که اکثر کشورهای جهان حکومت طالبان را از زمان بازگشت به قدرت به رسمیت نشناخته‌اند. از همین روی، چین روابط خوبی با افغانستان داشته و به طور منظم با رهبران این کشور نشست‌ها و گفتگوهای در مورد راه‌های توسعه تجارت دوجانبه، سرمایه‌گذاری عظیم چین در مس و باز کردن راه بین دو کشور برگزار می‌کند.

هدف چین از نزدیکی به کابل این است که بتواند به ثروت منابع معدنی دست نخورده افغانستان دسترسی داشته باشد و بازاری برای کالاهای چینی بگشاید. منابع طبیعی عظیم افغانستان مانند مس، لیتیوم و خاک‌های کمیاب، پتانسیل اقتصادی زیادی برای چین دارد. همچنین، چین که تشنه هیدروکربن است نیز به نفت افغانستان علاقه دارد. از سوی دیگر، طالبان از طریق این نوع همکاریها به دنبال رسمیت بخشیدن خود در عرصه بین الملل و نیز تقویت معیشت مردم است. بنابراین، استخراج نفت میتواند برای کابل نیز منافع اقتصادی و سیاسی فراوانی داشته باشد.

نقش ایران

روابط اقتصادی ایران و افغانستان  بیشتر تحت تاثیر مسائل امنیتی مانند امنیت مرزها و بحث حق‌آبه هیرمند بوده است. با این وجود، ایران همچنان نقش مهمی در تامین کالاهای اساسی افغانستان مانند سوخت دارد بطوریکه بخشی از بنزین مصرفی آن را پوشش می دهد. البته در این موضوع نیز گاها با سختگیری‌های کابل در مورد استاندارهای سوخت همراه بوده است.

اما آنچه در بحث استخراج نفت از شمال افغانستان با همکاری شرکت چینی می‌توان برداشت کرد، اینکه دیپلماسی اقتصادی ایران در این بخش نتوانسته کارنامه موفقی داشته باشد. زیرا شرکت‌های استخراج و تولید نفت ایرانی می‌توانستند در این عرصه نیز حضور داشته باشند که نیازمند رایزنی مقامات بالادستی است. متاسفانه تجربه افغانستان دوباره ثابت کرد که تهران در تبدیل نفوذ سیاسی به اقتصادی مانند سوریه در افغانستان نیز موفق نبوده است. البته میتوان در آینده در بخش منابع طبیعی افغانستان از انرژی تا سنگ آهن ورود کرد.

همچنین، با توجه به واردات سوخت افغانستان، ایران می‌تواند در ایجاد پالایشگاه، انتقال گاز به آن و همچنین خدمان فنی-مهندسی در این کشور و به ویژه مناطق مرزی با ایران کمک فراوانی کند. به باور کارشناسان، اگر این امر در مناطق مرزی ایران محقق شود، افغانستان می تواند در تامین امنیت آن بر روی ایران حساب ویژه نیز باز کند. در مجموع، ایران باید به سرعت در بخش منابع طبیعی افغانستان ورود کند و از فرصت دست نخورده آن بهره ببرد که در راستای منافع میان مدت و بلندمدت ایران است.

 

  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  هیچ جای جهان مثل ایران نیست که تمامی خانه‌ها گازکشی شده باشند
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی از نفت پیشی می‌گیرد
  ممنوعیت رقابت بخش دولتی و شبه دولتی با بخش خصوصی توسط مقام معظم رهبری
  ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می کنند
  ژاپنی‌ها سال ۲۰۲۵ با یک ماهواره، به زمین انرژی خورشیدی منتقل می‌کنند
  اولین هواپیمای دنیا با سوخت سبز آمونیاک سال 2023 به پرواز در می‌آید
  وزارت راه هر چه دارد بفروشد و صرف توسعه شبکه ریلی کند
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران چه کسانی هستند
  ۱۰ کشور دارنده بزرگترین ذخایر نفت جهان
  آمریکا چقدر نفت تولید می‌کند؟
  پنج خسارت تهران از «طرح‌ترافیک»
  مقصران ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران شناسایی و مجازت شوند
  زاکانی:واردات خودروهای عمومی برقی از چین امسال نهایی می‌شود
  هزار قطار چینی در مسیر اروپا؛ سهم ایران از ترانزیت شرق به غرب متحول خواهد شد
  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  اولین قطار هیدروژنی جهان در آلمان
  سریع ترین قطارهای جهان | جنون سرعت!
  قیمت نفت به بالای ۹۰ دلار رسید
  راه‌اندازی قطار سریع السیر چینی در این مناطق ایران
  مقایسه کولر آبی و گازی؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟
  حسن روحانی: مدام می‌گویند فاز ۱۱ پارس جنوبی را بدون برجام و توتال راه انداختیم؛ ما با توتال قرارداد بستیم که تمام گاز فاز ۱۱ را تزریق می‌کند نه اینکه برداشت کنیم / ما و چین می‌خواستیم نحوه اجرای این تکنولوژی را از توتال یاد بگیریم
  گردشگران ۴۰ میلیارد دلار در عربستان هزینه کردند
  سیاهکلی، نماینده مجلس: خودرو‌های داخلی کم‌ترین استاندارد برای حفظ جان سرنشین در تصادفات را دارند/ همچنان نسخه شفابخش حوزه خودرویی کشور را اجرای قوانین ساماندهی و واردات خودرو می‌دانم
  انقلاب جدید در باتری خودروهای برقی
  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
  ایران کشور اول دنیا در ساخت خطوط لوله نفت شد | ساخت ۱۹۰۰ کیلومتر خط لوله نفتی
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار